TYP: a1

Ograniczanie emisji CO2 w transporcie morskim

poniedziałek, 23 września 2019
Z mediów

Czy da się zminimalizować dwutlenku węgla w oficjalnym transporcie? Tak – udowadniają to duże firmy armatorskie. Japoński NYK właśnie wykonał pierwszy w Japonii neutralny węglowo rejs, minimalizując emisję CO2 do 5000 ton.


Chodzi o samochodowiec Aries Leader, wyposażony w najnowsze energooszczędne technologie, które zmniejszają emisję CO2 o 30% w porównaniu z tradycyjnymi samochodowcami. I jak się okazuje, nie jest to pojedyncze działanie Japończyków – w specjalnym oświadczeniu armator zaznaczył, że NYK będzie inwestować w zielone technologie właśnie poprzez inicjatywy w zakresie kredytów węglowych (dla wyjaśnienia – neutralność węglowa to strategia kompensowania emisji dwutlenku węgla przez sekwestrację lub zakup kredytów węglowych). Na razie kredyty węglowe uzyskuje z projektu energii wiatrowej w Zachodnich Indiach. 

Japończycy nie są jedyna firmą, stawiającą na ekologię w transporcie morskim. Testy pierwszego w swoim rodzaju paliwa neutralnego rodzaju przeprowadza duński armator Maers. To pilotażowy projekt, a poprzedził go przeprowadzony na kontenerowcu Metter Maersk test - jednostka wyruszyła w marcu w rejs z Rotterdamu do Szanghaju, a paliwem była mieszanka zawierająca 20 procent tzw. biopaliwa drugiej generacji produkowanego z odpadów roślinnych. Efekt? Zmniejszenie emisji o 1,5 miliona kilogramów CO2. To tyle, ile wydziela  w ciągu roku 200 gospodarstw domowych. To dopiero początek planów Duńczyków, którzy do 2030 roku planują wybudować jednostkę bezemisyjną. 

 

Tagi: energia, CO2, emisja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990