TYP: a1

Chińczycy stworzyli super przecinak podmorskich kabli

poniedziałek, 24 marca 2025
Hanka Ciężadło

Chińczycy opracowali doskonałe, kompaktowe urządzenie służące do przecinania podmorskich kabli komunikacyjnych. Co więcej, sami poinformowali o tym resztę świata, bowiem informacje na ten temat opublikowano m. in na łamach South China Morning Post.

Jak to działa?

Przecinak jest wspólnym dziełem dwóch instytucji: China Ship Scientific Research Center oraz State Key Laboratory of Deep-Sea Manned Vehicles. Szczegółów technicznych nie podano do wiadomości publicznej. Z informacji zamieszczonych na chińskojęzycznym portalu Mechanical Engineer wynika jedynie, że urządzenie może pracować na głębokości do 4000 m oraz że zostało zaprojektowane w taki sposób, by współpracować z załogowymi i bezzałogowymi pojazdami podwodnymi.

Po co im to?

Dotychczasowe „awarie” podmorskich instalacji następowały z użyciem kotwicy. O dywersję oskarżano m. in Chiny - ale nigdy niczyego im nie udowodniono, a Pekin stanowczo zaprzecza, jakoby miał z tym coś wspólnego. Przeoranie dna kotwicą może jednak być skuteczne tylko na tak płytkim akwenie jak Bałtyk. Urządzenie zdolne przecinać kable leżące nawet 4 km pod wodą z pewnością jest ważnym argumentem, by chińskim instalacjom nie przydarzył się podobny przypadek, jak tym bałtyckim.

Chiny podkreślają też, że ich przecinak poradziły sobie nawet z „kablami pancernymi”, czyli mającymi osłonę ze stali, gumy i polimerów. Takie właśnie instalacje odpowiadają za większość globalnych transmisji danych. 

 

Tagi: Chiny, przecinak, kable
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990