TYP: a1

Pomysł na ochronę kabli

środa, 8 stycznia 2025
Hanka Ciężadło

W związku z powtarzającymi się incydentami niszczenia podmorskiej infrastruktury, państwa NATO postanowiły przejść do konkretów. Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnych „przypadków”, 10 natowskich okrętów będzie krążyć w okolicach strategicznych instalacji i robić wrażenie na statkach, którym gubią się kotwice. Pierwsze patrole mają ruszyć już w tym tygodniu.

Czy to zadziała?

Chyba wszyscy mieszkańcy krajów bałtyckich mają nadzieję, że tak. Jak informuje fińskie radio Yle (to samo, które powiadomiło o odnalezieniu kotwicy należącej prawdopodobnie do tankowca Eagle S), akcja wspólnego patrolowania ma potrwać do kwietnia. Mają w niej wziąć udział okręty pełniące rotacyjnie służbę na Bałtyku, a także kilka innych jednostek wysłanych przez państwa NATO.

Pomysł wprowadzenia wspólnych patroli pozostaje w ścisłym związku z apelem władz Finlandii i Estonii, który wystosowano bezpośrednio po zniszczeniu kabla EsatLink2 w Boże Narodzenie.

JEF i sztuczna inteligencja

Kraje zrzeszone w JEF (Połączone Siły Ekspedycyjne) to Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Łotwa, Litwa, Niderlandy, Norwegia, Szwecja oraz Wielka Brytania. JEF nie jest organizacją zbrojną, ale raczej platformą współpracy, w której prym wiedzie Wielka Brytania.

Koncepcja polega na tym, że w razie potrzeby Brytyjczycy i jeszcze co najmniej jeden członek JEF mogą prowadzić konkretne misje – na przykład takie, jak patrolowanie strategicznych miejsc na Bałtyku. Brytyjczycy poinformowali właśnie o zwiększeniu środków nadzoru w regionie. Z kolei strona fińska ujawniła, że tym razem do monitorowania ruchu jednostek (zwłaszcza tych należących do tzw. floty cieni) wykorzystane zostanie modelowanie oparte o sztuczną inteligencję.

Czy jednak wszystkie te środki wystarczą, by kolejne "przypadki" nie miały już miejsca? Zobaczymy...

 

Tagi: Bałtyk, kable, NATO, JEF, patrole
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990