TYP: a1

Drugi etap modernizacji Kanału Gliwickiego

czwartek, 22 grudnia 2016
Informacja prasowa

Modernizacja Kanału Gliwickiego wkroczyła w drugi etap. 20 grudnia w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisano umowę na dofinansowanie.

By Boerkevitz - first upload in de wikipedia on 14:10, 14. Mai 2005 by Boerkevitz, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=192732

 Inwestycja pod nazwą „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – Etap II” znalazła się wśród pięciu innych inicjatyw, dotyczących szeroko pojętego transportu.


Za sprawą podpisania umowy o dofinansowanie modernizacje przejdą śluzy Kanału Gliwickiego w Sławięcicach i Nowej Wsi, położone na terenie województwa opolskiego. Wartość inwestycji to ponad 110 mln zł. Dofinansowanie UE wyniesie prawie 94 mln zł. II etapu projektu będzie realizowany w latach 2017-2020.


W ramach prowadzonych prac wyremontowane zostaną awanporty, w których m.in. powstaną nowe pomosty, punkty poboru wody i prądu dla jednostek korzystających z Kanału Gliwickiego. Na głowach górnej i dolnej wyremontowane i zrekonstruowane będą betony, remont przejdą też budynki sterowni, zarówno w części podziemnej, jak i nadziemnej oraz urządzenia mechaniczne i elektryczne napędowe wrót. Prace naprawcze zostaną wykonane w budynkach maszynowni. Kompleksowe roboty będą dotyczyły komór śluz: wyremontowane zostaną dna komór, stalowe ściany, wzmocniony będzie grunt wzdłuż ścian śluz. Także wrota wraz z osprzętem na każdej śluzie będą nowe. Po zakończeniu modernizacji nowe będzie również oświetlenie obiektów – stare i wysłużone zastąpią energooszczędne lampy LED. W czasie modernizacji powstanie nowy kanał obiegowy, możliwe będzie śluzowanie oszczędnościowe. W projekcie znalazły się też nowe budynki socjalne dla obsługi śluz oraz niektóre drogi i nawierzchnie na terenie obiektów.

II etap modernizacji Kanału Gliwickiego poprzedza planowane prace w zakresie koryta żeglugowego i modernizacji urządzeń towarzyszących, zapewniających funkcjonowanie szlaku żeglugowego. Między innymi na te właśnie kwestie uwagę zwrócił Tomasz Cywiński p.o. Dyrektora RZGW w Gliwicach, podpisując umowę o dofinansowanie.

Dotychczas, w ramach trwającego jeszcze I etapu modernizacji śluz Kanału Gliwickiego prace zakończono na śluzach Rudziniec i Kłodnica, są zaś kontynuowane na obiektach w Łabędach i Dzierżnie.

Projekt modernizacji śluz odrzańskich ma na celu poprawę stanu technicznego śluz i niezawodność funkcjonowania urządzeń, zwiększenie możliwości przewozowych, wzrost bezpieczeństwa ruchu na Kanale Gliwickim, oszczędne gospodarowanie wodą, poprawę warunków środowiska naturalnego poprzez zastąpienie transportu drogowego, transportem wodnym oraz stworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności regionu i podniesienie jego atrakcyjności inwestycyjnej. Całość prac będzie prowadzona w taki sposób, by nie uniemożliwiać żeglugi po Kanale Gliwickim.

Projekt „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – Etap II”, realizowany na mocy umowy
nr POIS.03.02.00-00-003/16-00 jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Tagi: Kanał Gliwicki, modernizacja, dofinansowanie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 28 sierpnia

Polski pływak Sebastian Karaś jako pierwszy na świecie pokonał Bałtyk wpław. Dystans z Kołobrzegu do wyspy Bornholm, ponad 100 km przepłynął w około 28 godzin i 30 minut.
poniedziałek, 28 sierpnia 2017
W wieku 91 lat zmarł projektant jachtu klasy 470 Andree Cornu
czwartek, 28 sierpnia 2003
W Warszawie umiera Włodzimierz Głowacki, senior żeglarstwa polskiego, autor podręczników żeglarskich, znawca historii polskiego i światowego żeglarstwa
poniedziałek, 28 sierpnia 1995
W Newport startują I regaty BOC
sobota, 28 sierpnia 1982
Z Łeby rozpoczęła wyprawę z Kpt. Andrzejem Urbańczykiem i załogą (Stanisław Kostka, Jerzy Fischbach, Czesław Breit) tratwa ze świerkowych bali "Nord"; koniec wyprawy miał miejsce na małej wysepce Lillia Karlsoe koło Gotlandu
środa, 28 sierpnia 1957