TYP: a1

Odkryto niemiecki okręt podwodny z 1915 r.

poniedziałek, 25 stycznia 2016
Informacja/ScottishPower Renewables
Podczas badań dna morskiego u wybrzeży Norfolk i Suffolk odkryto wrak łodzi podwodnej. Odkrycie to, jak poinformowała firma ScottishPower Renewables zaginiony w 1915 roku niemiecki U-31.



Fot. ScottishPower Renewables


Badania dna morskiego prowadzone były przez firmy ScottishPower Renewables i Vattenfall, które planowały w tym miejscu wybudowanie elektrowni wiatrowej. W ciągu dwóch lat SPR and Vattenfall, używając nowoczesnego sonaru przebadały ponad 6000 m kw dna. W czasie badań odkryto ponad 60 wraków. O większości z nich wiedziano wcześniej, jednak odkrycie ładzi podwodnej było kompletną niespodzianką.

Początkowo odkrywcy sądzili, że natrafili na holenderski okręt podwodny HNLMS O13, który zaginął w czerwcu 1940 roku podczas patrolowania wód pomiędzy Danią a Norwegią. Jednak dokładniejsze badanie wielkości oraz wyglądu wraku wykazało, że jest to jednostka nie holenderska, a niemiecka. Odkryty okręt ma 57,6 metra długości, 4,1 metra szerokości i 4,6 metra wysokości a biorąc pod uwagę widoczne uszkodzenia można było przypuszczać, że łódź miała więcej niż 60 ale mniej niż 70 metrów długości. Dzięki archiwalnym zapisom wiadomo było, że w tamtym rejonie zaginęły tylko dwie jednostki, U-31 i U-34. Po trzech latach od odkrycia stwierdzono wreszcie ostatecznie że SPR natrafiło na szczątki U-Boota typu U-31 z czasów I wojny światowej.

SM U-31 został przyjęty to służby we wrześniu 1914 roku. Rankiem 13 stycznia 1915 roku okręt wypłynął z Wilhelmshaven na rutynowy patrol i zniknął. Sądzimy, że wpłynął on na minę u wybrzeży Anglii i zatonął wraz z całą załogą, na którą składało się 4 oficerów i 31 marynarzy - mówi archeolog morski Mark Dunkley.

U-31 był pierwszą z 11 jednostek typu U-31, które wybudowano w latach 1912-1915. Osiem z nich zostało zatopionych, a 3 się poddały i po wojnie zostały zniszczone.

Miejsce spoczynku wraku uznano za cmentarz wojenny. Jednostka nie będzie podnoszona, a farma wiatrowa zostanie wybudowana tak, by nie naruszyć spokoju poległych.

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990