TYP: a1

Odkopywanie u-boota w Stoczni Gdańskiej

czwartek, 24 marca 2016
Redakcja/MF
Rozpoczęło się odkopywanie schronu na terenie Stoczni Gdańskiej. Do jego budowy wykorzystano elementy niemieckiego okrętu podwodnego.


Fot. Jarosław Zulewski/Urząd Miejski w Gdańsku.

Schron został wykonany z dwóch sekcji okrętu podwodnego - u-boota serii VII. Obiekt prawdopodobnie został zbudowany w 1962 r. i miał służyć jako miejsce ewakuacji pracowników stoczni na wypadek nalotów i zrzutów bomb przez nieprzyjaciela. Informacje o istnieniu podziemnego obiektu przekazała do władz miasta Stocznia Gdańska, która ma plany inwestycyjne co do tego terenu. Miasto podjęło się zabezpieczenia konstrukcji – elementy łodzi podwodnej trafić mają do Twierdzy Wisłoujście.

W środę, 23 marca rozpoczęły się prace odkrywkowe na terenie stoczni. Po wydobyciu sekcji u-boota zostaną one oczyszczone oraz poddane konserwacji, a następnie przetransportowane do Twierdzy Wisłoujście. W przyszłości mają być udostępniane zwiedzającym.

Odkopywany właśnie schron nigdy nie był wykorzystywany. Wnętrza są w bardzo dobrym stanie, w środku wciąż znajduje się komora filtrowentylacyjna. Powietrze do schronu było doprowadzane dwiema rurami, które przechodziły przez obie sekcje u-boota. Na ich końcach znad ziemi wystają kominy. Na końcach obu sekcji są grodzie wodoszczelne, które w przypadku schronu stanowią drzwi do wyjścia ewakuacyjnego.

Gdański u-boot to obiekt unikatowy. Co prawda Gdańsk w czasie II wojny światowej był znaczącym ośrodkiem budowy tych okrętów (zwodowano tu łącznie 64 jednostki), jednak wszystkie gotowe jednostki znajdujące się jeszcze w Gdańsku zostały zabrane przez Sowietów. Obiekty niegotowe natomiast pocięto.
Tagi: u-boot, stocznia, Gdańsk, wykopaliska, okręt
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990