Załoga Legia Sailing – Majer na Fali wygrała Wielki Finał, natomiast Wojskowa Akademia Techniczna klasyfikację generalną Mazda Odyssey Warszawskiej Ligi Żeglarskiej!
Wielki finał Mazda Odyssey Warszawskiej Ligi Żeglarskiej odbył się nad Zalewem Zegrzyńskim w Zegrzu Południowym. Najlepsi w rundzie finałowej okazali się żeglarze pływający pod szyldem Legia Sailing – Majer na Fali w składzie Tobiasz Zajączkowski, Wojtek Groszyk, Kuba Wierusz, Maciej Wierusz. Na drugim miejscu finiszował Wydział Elektryczny PW (sternik Przemek Machowski), a na miejscu trzecim z taką samą ilością punktów załoga TVN24 Racing (sternik Bartek Rominiecki).
Ponieważ była to ostatnia runda, zostały ogłoszone także wyniki klasyfikacji całego sezonu! Zwycięstwo w sezonie 2025 padło łupem Wojskowej Akademii Technicznej, która mimo gorszego miejsca w rundzie finałowej (5 pozycja), utrzymała prowadzenie w klasyfikacji sezonu. Drugie miejsce w sezonie zajęła załoga Wydziału Elektrycznego PW, a trzecie Legia Sailing - Majer na Fali. Dodatkowo załoga RITS otrzymała nominację do Ogólnopolskich Finałów Regionalnych lig żeglarskich w Szczecinie, a załoga Wydziału Elektrycznego PW zaproszenie do startu w PLŻ, na licencji klubowej Sailing Legia.
Regatowy weekend udał się znakomicie. Zarówno w sobotę, jak i w niedzielę towarzyszyło nam pełne słońce, temperatura jak w środku wakacji i dobry wiatr. Dzięki znakomitym warunkom wiatrowym komisja sędziowska pod doskonałym przewodnictwem Marka Gałaja puszczała kolejne wyścigi jeden za drugim.
- W doskonałych warunkach prowadzenie zmieniało się często i kolejne wyścigi zwyciężały załogi Odyssey Sailing Club 1, RITS, TVN24 Racing, Legia Sailing – Majer na Fali, Wydział Elektryczny PW, Wojskowa Akademia Techniczna, Nobile Regatta Business Poland i Frontex. Widać było, że załoga Legia Sailing – Majer na Fali będzie raczej spokojna o zwycięstwo w rundzie finałowej, lecz klasyfikacja sezonu była zagadką. Dużo remisów, minimalne różnice punktowe i wszystko miało rozstrzygnąć się w ostatnich dwóch wyścigach sezonu! To niesamowite, bo w tym roku przeprowadziliśmy aż 90 wyścigów i walka trwała praktycznie do samego końca – podsumował finałowe zmagania organizator wydarzenia Jakub Pawluk.
W sumie przez dwa dni rywalizacji rozegrano łącznie dwadzieścia cztery wyścigi, a przez wszystkie rundy faktycznie aż dziewięćdziesiąt! Przez cały sezon ekipy przepłynęły łącznie aż 526 mil morskich, a największa zmierzona prędkość wyniosła 14,6 węzła.
Oprócz wymienionych siedmiu załóg walka do samego końca trwała także pomiędzy innymi ekipami o jak najlepsze wyniki w klasyfikacji generalnej.
- Trzeba przyznać, że walka na wodzie była bardzo zacięta. Przetasowania występowały często, każda z załóg miała chwile wielkiej chwały i doskonałej żeglugi, każdemu zdarzały się gorsze momenty. Wysoko w rundzie skończyła załoga SAL Sailing Team. Z kolei załogi Odyssey Sailing Club 2 i WKS Zegrze walczyły w rundzie o miejsce w pierwszej dziesiątce. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wystawiająca aż trzy załogi, PGŻ Okeanos i Maja Sailing Tema stoczyły zacięty bój między sobą, ostatecznie różnice pomiędzy załogami były minimalne. Widać, że wszyscy żeglarze walczyli właściwie przez całe regaty, do samego końca, rozdzielając się często jednopunktowymi różnicami w klasyfikacji generalnej – stwierdził Wojciech Groszyk, dyrektor sportowy WLŻ.
Dodatkowo w weekend można było sprawdzić się za kierownicą najnowszych samochodów marki Mazda, w tym najnowszego modelu CX-5. Chętnych na dalsze wojaże zapraszamy do salonów Mazda Odyssey.
Cały cykl regat odbył się w formule przesiadkowej, na jachtach klasy Tom28.
Formuła ta pozwala wysunąć na pierwszy plan umiejętności żeglarskie, a nie szybkość łodzi. Całość można było podziwiać na żywo, z portu żeglarskiego oraz molo Hotelu500. Dostępna była również transmisja z trackingiem na żywo na platformie SAP w internecie. Same jachty to wyjątkowe jednostki o wspaniałej historii, gdyż zostały zaprojektowane z myślą o treningach do America’s Cup, najstarszego międzynarodowego wydarzenia sportowego. Długość 28 stóp, czyli ok. 8,5 m, zanurzenie z balastem 1,8 m, ciężar ok. 1500 kg. Do tego powierzchnia żagli na wiatr 40 m2 plus spinaker 50 m2 uczyniła go największym jachtem na Jeziorze Zegrzyńskim.
Organizatorzy planują w przyszłym roku powiększyć ilość startujących załóg, dokładając kolejne jednostki do floty TOM28. Zgłoszenia do kolejnego sezonu WLŻ, a także do Zimowej Ligi Żeglarskiej w Hiszpanii przyjmujemy już teraz na adres klub(malpa)sailinglegia.pl
Z tego miejsca chcielibyśmy serdecznie podziękować wszystkim za moc wsparcia włożonego w organizację tego wydarzenia. Wielkie dzięki należą się Mazda Odyssey za zaufanie, mnóstwo dobrej woli i wsparcie kolejnego, piątego sezonu Warszawskiej Ligi Żeglarskiej. Dziękujemy za wysłanie na start przedstawicieli Odyssey Sailing Club (chcemy podkreślić, że to świetna społeczność oraz wspaniała inicjatywa biznesowa). Podziękowania należą się poszczególnym partnerom wydarzenia, Hotelowi 500 za gościnę, redakcji TVN24 oraz redakcji sportowej TVP3 Warszawa za świetne zapowiedzi i podsumowania rund. Na koniec wielkie podziękowania dla organizatorów, za ogromne zaangażowanie całej ekipy Sailing Legia pod wodzą Jakuba Pawluka. Do zobaczenia w kolejnym sezonie 2026 oraz w zimę w Hiszpanii!
Wyniki Mazda Odyssey Warszawskiej Ligi Żeglarskiej w sezonie 2025:
1. WAT Wojskowa Akademia Techniczna 58 pkt
2. WEE Wydział Elektryczny PW 56 pkt
3. LEG Legia Sailing - Majer na Fali 55 pkt
4. OD1 Odyssey Sailing Club 1 52 pkt
5. RITS RITS 48 pkt
6. TVN TVN24 Racing 46 pkt
7. NRB Nobile Regatta Business Poland 42 pkt
8. SAL SAL Racing Team 39 pkt
9. OD2 Odyssey Sailing Club 2 28 pkt
10. WKS Wojskowy Klub Sportowy Zegrze 27 pkt
11.PAŻP1 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej 2 20 pkt
12.PAŻP2 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej 1 20 pkt
13. FTX FRONTEX 15 pkt
14. PGŻ PGŻ OKEANOS 15 pkt
15. PAŻP3 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej 3 12 pkt
16. MAJ Maja Sailing Team 11 pkt
Pełne wyniki:
https://wlz2025.sapsailing.com/
Tagi: sport, regaty, Warszawska Liga Żeglarska, finał, 2025