TYP: a1

Gdynia: palenie blach pod okręt Ratownik

czwartek, 27 listopada 2025
Hanka Ciężadło

Projekt otrzymał już własny numer: 108. Dla przypomnienia, 106 noszą fregaty Miecznik, a 107 - okręty rozpoznania radioelektronicznego Delfin. Ratownik, kiedy już powstanie, będzie jednym z największych i najnowocześniejszych okrętów tego typu na Morzu Bałtyckim. Symboliczny start jego budowy, czyli palenie blach, to ważne wydarzenie dla polskiej branży stoczniowej. 

Ratownik – co warto o nim wiedzieć?

Jak mówią przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej, będzie to specjalistyczny okręt wsparcia, zdolny do pełnienia zadań z zakresu ratownictwa, głównie w związku z operacjami okrętów podwodnych. Jednostka będzie też wspierać ochronę infrastruktury podwodnej. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Ratownik ma wejść do służby w 2029 roku. 

Okręt o długości 96 metrów i wyporności około 6,5 tysiąca ton będzie należał do największych tego typu na Bałtyku, a jego możliwości znacznie przewyższą to, co oferują współcześnie użytkowane jednostki ratownicze.

Covidowe opóźnienia

Budowę nowoczesnej jednostki ratowniczej dla naszej marynarki wojennej planowano już w 2017 roku, a zgodnie z pierwotnymi założeniami miała ona wejść do służby w 2022 r. Pandemia pokrzyżowała jednak te plany. W efekcie umowa została zerwana i konieczne było rozpoczęcie procedury od początku. W 2022 r. rozpoczęło się nowe postępowanie, zakończone sukcesem w 2024 r.

Głównym wykonawcą jednostki ma być PGZ Stocznia Wojenna, a koszt budowy wyniesie miliard złotych (pierwotne, przedpandemiczne szacunki zakładały kwotę 750 mln).

Tagi: Ratownik, 108, marynarka wojenna, okręt
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 listopada

"Iskra II" pod dowództem Kpt. Czesława Dyrcza w okołoziemskim rejsie opłynęła Przylądek Horn.
poniedziałek, 27 listopada 1995
II Sejmik Żeglarski wybrał na prezesa PZŻ Ludwika Szwykowskiego.
sobota, 27 listopada 1926