TYP: a1

Statek na latawcu

poniedziałek, 27 grudnia 2021
Z mediów/Gospodarka Morska

Trudno powiedzieć, żeby dodanie do jednostki pływającej żagla było pomysłem nowatorskim – na podobny ludzkość wpadła już jakiś czas temu. Tym razem jednak chodzi o stary pomysł stosowany przy zupełnie nieoczywistych jednostkach i z niecodziennego powodu – mianowicie chodzi o ograniczenie zużycia paliwa, a tym samym zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko.
 
Pomysł firmy Airseas polega na tym, żeby statki zaopatrzyć w Seawing, latawiec parafoil o powierzchni 500 m2. Rozwiązanie ma ograniczyć zużycie paliwa – zgodnie z zapowiedziami producenta dla wersji o powierzchni 1000 m2, może oznaczać zużycie paliwa i emisji  nawet o 40 proc.

Projekt jest już mocno zaawansowany – już w nadchodzącym roku Seawing zostanie zainstalowany na pokładzie Ville de Bordeaux, 154-metrowego statku odpowiedzialnego za transport komponentów lotniczych dla Airbusa. Latawiec nie będzie jedynym napędem, a ma jedynie wspomagać jednostkę. Próby zaplanowano na pół roku, w czasie przemieszczania się Ville de Bordeaux po Oceanie Atlantyckim. Po testach Seawing ma zostać wdrożony we flocie statków towarowych Ro-Ro. Airbus przewiduje, że dzięki rozwiązaniu będzie mógł ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 8 tys. ton rocznie. 

Technologia, zdaniem producenta, może być zastosowana na niemal wszystkich typach statków. Co ważniejsze, nie wymaga skomplikowanego instruktażu przy montażu, bo latawiec łączy się z jednostkami pływającymi za pomocą prostej skrzynki kontroli lotu i kabla pępowinowego, który umożliwia przesył danych, w tym GPS, a także zasila jednostkę sterującą, która kieruje latawcem, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo. Statyw kontrolny utrzymuje latawiec na wysokości co najmniej 200 metrów, co pozwala na wykorzystanie silniejszych i bardziej stabilnych wiatrów. Taki poziom kontroli pozwala jednostce na wygenerowanie 10 razy większej siły uciągu niż latawiec statyczny o podobnej wielkości. 

Tagi: Airseas
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990