TYP: a1

Sprzedane przez Izrael pozostaje izraelskie

czwartek, 7 listopada 2024
Hanka Ciężadło

Izrael to niewielkie państwo, a transport morski ma kluczowe znaczenie dla jego gospodarki; utrzymywanie blokady morskiej przez bojowników Huti z pewnością stanowi dla niego ogromny problem, zwłaszcza że polują oni szczególnie na jednostki izraelskie. A gdyby tak… nie były one izraelskie?

Napięcie w regionie

Nie będziemy w tym miejscu analizować strasznych rzeczy, jakie obecnie dzieją się w Izraelu, ani wydawać opinii o tym, która ze stron konfliktu jest bardziej okrutna czy bezwzględna. Skupimy się na konkretach, czyli na kampanii prowadzonej przez bojowników. W wielkim skrócie polega ona na tym, że powiązani z jemeńskimi szyitami Huti polują na izraelskie statki, chcąc okazać swoje wsparcie Palestyńczykom.

Sytuacja utrzymuje się od wielu miesięcy, powodując faktyczną blokadę morską Izraela. Huti atakują wszystkie jednostki, które – jak im się wydaje – mogą płynąć do lub z tego kraju. Niekiedy zdarza im się zaatakować zupełnie przypadkowy statek, który nawet w ogólnym zarysie nie przypomina jednostek handlowych, czego przykładem może być atak na amerykański lotniskowiec „Eisenhower”. Na celowniku bojowników są jednak szczególnie statki należące do izraelskich firm. I tutaj niektórzy zobaczyli swoją szansę.

Nie z nami te numery

Właściciele izraelskich firm żeglugowych postanowili sprzedać swoje aktywa zagranicznym przedsiębiorcom. Dzięki temu statki nie będą już izraelskie – a więc teoretycznie Huti nie powinni ich atakować.

Pomysł wydaje się całkiem trafny, ale tylko w teorii; w praktyce bojownicy ogłosili właśnie, że w odpowiedzi na „informacje wywiadowcze” dotyczące takich transakcji mają zamiar utrzymać, a nawet nasilić ataki. Chcą w ten sposób wesprzeć Hamas i Hezbollah w walce przeciwko Izraelowi.

Jak powiedział rzecznik prasowy Huti, Yahya Sarea: „Informacje wywiadowcze potwierdzają, że wiele firm działających w transporcie morskim i powiązanych z Izraelem pracuje nad sprzedażą swoich aktywów i przeniesieniem własności z transportu morskiego i statków do innych firm”.

Huti zapowiedzieli, że nie uznają tego typu zmian własnościowych. Utrzymają blokadę morską Izraela dotąd, dopóki agresja się nie skończy, a oblężenie Strefy Gazy nie zostanie zniesione. Czyli… chyba niestety jeszcze długo, bo nic nie wskazuje na to, by sytuacja w regionie miała się uspokoić.

 

Tagi: Izrael, Huti, Morze Czerwone, statki
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 11 December

W wieku 86 lat na Florydzie umiera projektant "Optimista" Clark Mills.
wtorek, 11 grudnia 2001
Powrócił do kraju "Zawisza Czarny" po chyba najdłuższym rejsie w jego historii; w czasie wyprawy statek dwukrotnie okrążył Przylądek Horn, zawinął do ponad 500 portów, przebył ponad 89,5 tysiąca Mm.
sobota, 11 grudnia 1999
Nastąpił start trzech szkunerów do regat przez Atlantyk na trasie Nowy York - wyspa Wight; regaty wygrał James Gordon Bennet.
środa, 11 grudnia 1867