TYP: a1

Raport w sprawie wypadku na jachcie Vagant

poniedziałek, 10 grudnia 2018
Z mediów

To był głośny wypadek. 21 listopada 2017 roku kapitan jachtu „Vagant” wypadł za burtę, a płynąca z nim żona nie potrafiła pomóc. Sprawę badała  Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich, która opublikowała raport w tej sprawie. 


Na jachcie „Vagant”, typu Bavaria 44 w wokółziemski rejs wybrało się małżeństwo z Polski. 21 listopada 74-letni kapitan jachtu podczas wyciągania żagla z wody przez nieuwagę wypadł za burtę. Żona, nie dysponując umiejętnościami i znajdując się w silnym stresie nie była w stanie udzielić mu pomocy, zawrócić jachtu czy wezwać pomocy. Dopiero po dwóch dniach kobiecie udało się nawiązać kontakt z rodziną, a ta zawiadomiła służby.  
Raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich został przygotowany przez Marka Szymankiewicza i Zbigniewa Łosiewicza. Komisja prześledziła wszystkie okoliczności – wyposażenie i stan jachtu, wyszkolenie i przygotowanie kapitana i jego żony do rejsów oraz przebieg wypadku.


Wśród wniosków znalazło się, że  jacht „Vagant” nie był odpowiednio przygotowany do oceanicznej żeglugi. Nie posiadał m.in. transpondera AIS, ani radiopławy EPIRB, a uchwyt od jednego z kół ratunkowych był uszkodzony, co utrudniło jego użycie. Na dodatek w celu oszczędzania energii elektrycznej urządzenia nawigacyjne i łączności były wyłączone. Do tego spinaker pochodził z innej jednostki (to podczas awarii i wyciąganiu z wody tego żagla doszło do wypadku). 


Do żeglugi przygotowana była tylko jedna osoba na jachcie. 74-letni żeglarz posiadał patent kapitana jachtowego i sporo pływał w ostatnich latach, m.in. dwukrotnie pokonał trasę z Adriatyku na Bałtyk, jednak płynąca z nim żona nie posiadała podstawowych umiejętności związanych z prowadzeniem jachtu, nawigacją i łącznością. Nie została też należycie przeszkolona przez męża, jak należy postępować w razie wypadku. Komisja zauważyła: „można niemal sformułować hipotezę, że kapitan uprawiał samotne żeglarstwo w towarzystwie żony”.
Wypadek w ocenie komisji był efektem niezachowania ostrożności przy wyjmowaniu z wody spinakera. Warunki na oceanie panowały dobre, a awaria nie wymagała natychmiastowej reakcji. Dodatkowo kapitan był niezabezpieczony ani uprzężą, ani kamizelką ratunkową.

Raport komisji do przeczytania TUTAJ

 

Tagi: wypadek, żeglarz, komisja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 5 listopada

5 listopada 1940 podniesienie polskiej bandery na ORP Piorun. Niszczyciel został wcielony do 10 Grupy Eskortowej stacjonującej w Greenock, a większość jego załogi stanowili marynarze ocaleni z załogi ORP Grom oraz polscy ochotnicy, którzy przybyli z Franc
wtorek, 5 listopada 1940
Z hiszpańskiego portu Sanxenxo wystartowała kolejna edycja regat Volvo Ocean Race.
sobota, 5 listopada 2005
Z Saint Malo wystartowały transatlantyckie tzw. Regaty Rumowe samotnych żeglarzy, ale na jachtach bez ograniczeń wielkości; na finiszu zwyciężył Michael Birch na "Olympus-Photo" o 1,5 minuty wyprzedzając Michaela Malinowskyego na "Kriterze V". W czasie re
niedziela, 5 listopada 1978
W Szczecinie rozpoczyna działalność Wydział Nawigacyjny Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni, zalążek późniejszej wyższej szkoły morskiej w tym mieście.
środa, 5 listopada 1947
Wybrano pierwsze po wojnie władze Gdańskiego Akademickiego Związku Morskiego z Mirosławem Sową jako prezesem.
poniedziałek, 5 listopada 1945