TYP: a1

Raport w sprawie wypadku na jachcie Vagant

poniedziałek, 10 grudnia 2018
Z mediów

To był głośny wypadek. 21 listopada 2017 roku kapitan jachtu „Vagant” wypadł za burtę, a płynąca z nim żona nie potrafiła pomóc. Sprawę badała  Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich, która opublikowała raport w tej sprawie. 


Na jachcie „Vagant”, typu Bavaria 44 w wokółziemski rejs wybrało się małżeństwo z Polski. 21 listopada 74-letni kapitan jachtu podczas wyciągania żagla z wody przez nieuwagę wypadł za burtę. Żona, nie dysponując umiejętnościami i znajdując się w silnym stresie nie była w stanie udzielić mu pomocy, zawrócić jachtu czy wezwać pomocy. Dopiero po dwóch dniach kobiecie udało się nawiązać kontakt z rodziną, a ta zawiadomiła służby.  
Raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich został przygotowany przez Marka Szymankiewicza i Zbigniewa Łosiewicza. Komisja prześledziła wszystkie okoliczności – wyposażenie i stan jachtu, wyszkolenie i przygotowanie kapitana i jego żony do rejsów oraz przebieg wypadku.


Wśród wniosków znalazło się, że  jacht „Vagant” nie był odpowiednio przygotowany do oceanicznej żeglugi. Nie posiadał m.in. transpondera AIS, ani radiopławy EPIRB, a uchwyt od jednego z kół ratunkowych był uszkodzony, co utrudniło jego użycie. Na dodatek w celu oszczędzania energii elektrycznej urządzenia nawigacyjne i łączności były wyłączone. Do tego spinaker pochodził z innej jednostki (to podczas awarii i wyciąganiu z wody tego żagla doszło do wypadku). 


Do żeglugi przygotowana była tylko jedna osoba na jachcie. 74-letni żeglarz posiadał patent kapitana jachtowego i sporo pływał w ostatnich latach, m.in. dwukrotnie pokonał trasę z Adriatyku na Bałtyk, jednak płynąca z nim żona nie posiadała podstawowych umiejętności związanych z prowadzeniem jachtu, nawigacją i łącznością. Nie została też należycie przeszkolona przez męża, jak należy postępować w razie wypadku. Komisja zauważyła: „można niemal sformułować hipotezę, że kapitan uprawiał samotne żeglarstwo w towarzystwie żony”.
Wypadek w ocenie komisji był efektem niezachowania ostrożności przy wyjmowaniu z wody spinakera. Warunki na oceanie panowały dobre, a awaria nie wymagała natychmiastowej reakcji. Dodatkowo kapitan był niezabezpieczony ani uprzężą, ani kamizelką ratunkową.

Raport komisji do przeczytania TUTAJ

 

Tagi: wypadek, żeglarz, komisja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 9 maja

Philippe Jeantot dopływając na "Credit Agricole" do Newport wygrywa I edycję BOC Challenge.
poniedziałek, 9 maja 1983
Z Travemunde do Polski wyruszyły zakupione tam - szkuner sztakslowy "Temida I" pod dowództwem Mariusza Zaruskiego i jol "Temida II" pod dowództwem Jana Kuczyńskiego; cztery lata później "Temida I" uległa rozbiciu w czasie postoju w porcie Władysławowo.
poniedziałek, 9 maja 1932
W Warszawie obradował pierwszy sejmik Polskiego Związku Żeglarskiego z udziałem przedstawicieli czterech klubów; pierwszym prezesem został Antoni Aleksandrowicz.
niedziela, 9 maja 1926
Z Lizbony wyrusza Niezwyciężona Armada - hiszpańska flota z zamiarem najazdu na Anglię.
poniedziałek, 9 maja 1588
W Glasgow urodził się sir Thomas Lipton (zmarł w Londynie 2.10.1931); fascynował się Pucharem Ameryki. Zasłynął z ponad 30. letniej walki o to trofeum na serii jachtów o nazwie "Shamrock".
czwartek, 9 maja 1850