TYP: a1

Polonez na sprzedaż

piątek, 24 marca 2017
Z mediów/MF

Legendarny „Polonez”, jacht, na którym Krzysztof Baranowski wystartował w atlantyckich regatach OSTAR i samotnie opłynął świat, wystawiono na sprzedaż. Przebudowaną i wyremontowaną jednostkę można kupić za ok. 700 000 złotych.

[t][/t] [s]Polonez na wodzie[/s]

Włodarzewska SA, spółka będąca właścicielem jachtu w związku z restrukturyzacją  wyprzedaje majątek niezwiązany z działalnością firmy. W tym i „Poloneza”. Przebudowaną i wyremontowana jednostkę można kupić za ok. 700 tys. zł.  

Historia jachtu zaczyna się w 1971 roku. Zbudowano go w Szczecińskiej Stoczni Jachtowej im. Leonida Teligi, według projektu Edwarda Hoffmana, Czesława Gogołkiewicza oraz Kazimierza „Kuby” Jaworskiego i przy wielkim wsparciu dyrektora Edwarda Bąka. Zwodowano go, nadając mu wybraną w ogólnokrajowym plebiscycie nazwę. „Polonez” wyróżniał się zgrabną i prostą linią kadłuba. Kapitan Krzysztof Baranowski wystartował nim w Transatlantyckich Regatach Samotnych Żeglarzy OSTAR '72, a po ich ukończeniu ruszył w samotny rejs dookoła świata. 6 sierpnia 1972 roku „Polonez” opuścił Newport i rozpoczął żeglug wokół kuli ziemskiej. Trasa wiodła m.in. przez obszary ciężkich sztormów w okolicach strefy podbiegunowej i ryczących czterdziestek. W ciągu 9 miesięcy kapitan Baranowski pokonał „Polonezem” ponad 35 000 mil morskich opływając wszystkie kontynenty i jako pierwszy Polak samotnie opływając słynny Przylądek Horn.


Po ukończeniu słynnego rejsu Polonez został podarowany Jacht Klubowi Akademickiemu Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, by mógł służyć jako jednostka szkoleniowa dla studentów. Po sprzedaniu jachtu w ręce prywatne pod koniec lat 80. ubiegłego wieku ”Polonez” trafił do hangaru, gdzie pozostał przez blisko 20 lat.  Na początku nowego tysiąclecia jacht zmienił właściciela, dzięki któremu w latach 2005-2008 jednostka przeszła gruntowny remont i przebudowę. Zyskała nadbudówkę, nowy osprzęt, wymieniono cały takielunek, stworzono nową zabudowę wnętrza, wymieniono silnik oraz przystosowano jacht do wygodnej żeglugi turystycznej. Przez następne lata jednostka pływała w krótkie rejsy rekreacyjne. W latach 2014-2016 Polonez pływał w rejsach, brał udział w regatach i wydarzeniach żeglarskich w ramach akcji „Polonez na Wodzie”. W 2015 roku ruszył w roczny rejs wiodący m.in. przez Bałtyk, Morze Północne, Kanał Angielski, atlantyckie wybrzeże Europy, Wyspy Kanaryjskie i Morze Śródziemne. W przeciągu 3 sezonów żeglarskich przepłynął ponad 14 tysięcy mil morskich świetnie sprawdzając się w nawet najcięższych warunkach żeglugowych. Sezon 2016 zakończył w Szczecinie – swoim porcie macierzystym.

Mimo intensywnej eksploatacji w ostatnich latach stan jachtu jest dobry, wymaga tylko drobnych prac i przygotowania do sezonu. W sprawie sprzedaży prowadzone są rozmowy z jedną uczelnią wyższą, organizatorzy akcji „Polonez na Wodzie” chcą tez kupnem zainteresować instytucje państwowe, aby kontynuować szkolenie młodzieży.  

 

Tagi: Polonez, Krzysztof Baranowski, jacht
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990