TYP: a1

Jest porozumienie w sprawie Ever Given

piątek, 25 czerwca 2021
Hanka Ciężadło

Wygląda na to, że neverending story z udziałem najsłynniejszego kontenerowca świata znajdzie jednak szczęśliwy finał. Władze Kanału Sueskiego oraz właściciel Ever Given właśnie ustalają ostatnie szczegóły porozumienia.

Areszt statku

Przypomnijmy – od czasu uwolnienia z Kanału Sueskiego kontenerowiec obsługiwany przez tajwańską firmę Evergreen Marine Corp. pozostaje na Wielkim Jeziorze Gorzkim. Jest to akwen położony pomiędzy północą a południową częścią Kanału.

Jednostka została zatrzymana jako zabezpieczenie roszczeń związanych z blokadą tej drogi wodnej. Władze Kanału Sueskiego (SCA) zażądały od właściciela statku, firmy Shoei Kisen Kaisha Limited, kwoty 916 mln dolarów. Później kwota ta została obniżona o połowę. Ubezpieczyciel kontenerowca proponował natomiast dużo mniej - 150 mln USD. Rozbieżności były więc spore.

Kto za to zapłaci?

Wszystko wskazuje na to, że będzie to Brytyjski P&I Club oraz inni ubezpieczyciele, z jakimi mieli umowy Japończycy. Negocjacje co do ostatecznej wysokości kwoty odszkodowania nieco się przeciągały, jednak wszystko wskazuje na to, że widać światełko w tunelu.

Przedstawiciel P&I Club powiedział: „Wraz z armatorem i innymi ubezpieczycielami statku pracujemy teraz z SCA, aby jak najszybciej sfinalizować podpisaną umowę ugodową. Po załatwieniu formalności zostaną poczynione przygotowania do zwolnienia statku.”

Ile tego będzie?

Wysokość odszkodowania nie została podana do informacji publicznej. Z nieoficjalnych przecieków wiadomo jednak, że strony konfliktu dogadały się „krakowskim targiem”. Suma, jaka zostanie wypłacona, ma być wyższa, niż 150, ale niższa, niż 900 mln USD.

Czy jednak ubezpieczyciel i SCA spotkali się dokładnie w połowie drogi, tego nie wiadomo. Pewne jest natomiast, ze władze kanału Sueskiego zgodziły się uwolnić kontenerowiec z aresztu po wpłacie zaliczki w wysokości 200 mln USD.

 

Tagi: Ever Given, odszkodowanie, ugoda, Egipt, Kanał Sueski
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990