Kolejna dzielna jednostka oceaniczna typu Bruceo 44 została zwodowana w zeszłym tygodniu w Szczecinie. Jacht o dźwięcznej nazwie “Empatia Polska” to stalowy dwumasztowy kecz, przystosowany do żeglowania w każdych warunkach pogodowych, nie straszne mu również lody. Nie byłoby w tym nic nietypowego, gdyby nie fakt, że 18-metrowy jacht został przystosowany do żeglugi osób niepełnosprawnych. Twórca jachtu wyposażył go w tym celu w specjalne relingi oraz systemy ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym.
Źródło: fundacjaempatia.pl
Pomysłodawcą całej inicjatywy i twórcą jednostki jest Andrzej Walczak, założyciel Fundacji Empatia, działającej na rzecz integracji społecznej osób niepełnosprawnych. “Marzeniem Andrzeja jest, żeby jacht pływał cały rok, latem po Bałtyku, a zimą po Morzu Śródziemnym u wybrzeży Hiszpanii”, możemy przeczytać na fanpage'u Fundacji www.facebook.com/fundacjaempatia.
Jacht jest przystosowany do zaokrętowania 6-7 załogantów, w tym 4-5 osób niepełnosprawnych z ograniczeniami ruchu. W swój pierwszy rejs ma wypłynąć już w maju. Fundacja "Empatia" planuje budowę kolejnych jednostek, które pozwolą na żeglugę osobom niepełnosprawnym.
Dane jachtu:
długość całkowita kadłuba: 14,2 m; szerokość: 3,95 m
wyporność: 18 T
powierzchnia wszystkich żagli: 130 m2
jednostka napędowa: silnik diesla, pomocniczy, VETUS 65 KM
sprzęgło marki VETUS-BULLFLEX
śruba napędowa 3-łopatowa, składana firmy GORI
samoster typu HYDRO-VANE
autopilot marki RAYMARINE
elektronika jachtowa najnowszej generacji dostosowana i serwisowana przez Firmę El Yacht Gdańsk
radar Raimarine oraz nadajnik i odbiornik systemu AIS
turbina wiatrowa marki RUTLAND 914i
generator prądu prod. USA – ONAN 4 kW na bazie silnika Cummins
odsalarka wody morskiej szwajcarskiej Firmy KATHADYN o wydajności 24l/h wody słodkiej
winda kotwiczna 1500 W włoskiej Firmy QUICK plus 100 mb łańcucha kotw fi 12mm
Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).