Jednostka nieemitująca żadnych szkodliwych dla środowiska związków, wyposażona w cztery w pełni zautomatyzowane żagle pokryte panelami fotowoltaicznymi, służącymi jako główne źródło zasilania – tak będzie wyglądał statek przyszłości według Deltamarin. Fińskie biuro projektowo-konsultingowe zorganizowało wewnętrzny konkurs na projekt takiego statku.
Fot. Deltamarin
W rywalizacji wzięło udział siedem zespołów, które zaprezentowały koncepcję statków pasażerskich i towarowych wraz z alternatywnym sposobem zasilania. Udało się stworzyć projekt mądrej i efektywnej jednostki, spełniającej coraz bardziej restrykcyjne wymogi. Zwycięzcą został luksusowy statek wycieczkowy spełniający standardy "zero emission" i atrakcyjny dla pasażerów, umożliwiający im prowadzenie aktywnego trybu życia. W projekcie przewidziano m.in. zjazd na linie, skoki na bungee i ściankę wspinaczkową. Goście będą mieli okazję obserwować świat zarówno z wysokości, jak i z okien poniżej linii wodnej dzięki ruchomej wieży zainstalowanej na rufie statku.
Statek przyszłości przeznaczony jest do transportu 540 pasażerów. Na pokładzie zaprojektowano 258 kabin. Wymiary statku to 160m długości, 53m szerokości i 8m zanurzenia. Prędkość eksploatacyjna wynosi od 12 do 15 węzłów.
Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).