TYP: a1

Dlaczego statki mają czerwony brzuch?

piątek, 24 października 2025
Hanka Ciężadło

Jednostki pływające miewają rozmaite kształty, gabaryty i przeznaczenie, ale dolna część ich kadłubów najczęściej malowana jest na czerwono. Z czego to wynika – czyżby zmowa? Przesąd? Globalny spisek? Czy ma to coś wspólnego z technologią, oszczędnością, a może tylko z marynarskim zamiłowaniem do sentymentów? 

Statki kiedyś

Przez całe stulecia statki budowało się z drewna; był to powszechnie dostępny budulec, który w dodatku stosunkowo łatwo poddawał się obróbce… nie tylko przez ludzi. Zanurzony w wodzie kadłub szybko kolonizowały rozmaite morskie żyjątka czy glony, co stanowiło spory problem dla żeglarzy – nie tylko spowalniało jednostkę, ale też zwyczajnie ją niszczyło. Najczarniejszym z czarnych charakterów był tu świdrak okrętowy, zwany przez żeglarzy shipworm (co jest zasadniczym błędem – świdrak nie jest robakiem, ale mięczakiem), zdolny dosłownie podziurawić kadłub. Trzeba było zatem wymyślić coś, co zniechęci morską faunę i florę do takich praktyk.

Najskuteczniejszym pomysłem okazało się obłożenie kadłuba miedzianymi płytami – tego typu rozwiązanie zastosowano między innymi na XIX-wiecznym symbolu prędkości znanym jako Cutty Shark. Jedną z przyczyn jego imponujących (jak na ówczesne czasy) osiągów był fakt, iż nie spowalniał go zbędny podwodny balast. Brak „brody” był szczególnie przydatny podczas żeglowania pod wiatr.

Zmiany, zmiany…

Z czasem zmienił się przede wszystkim budulec (statki handlowe zasadniczo nie są już z drewna), a także napęd. Prędkość jednostki nadal ma duże znaczenie (wszyscy chcemy dostać towar z drugiego końca świata jak najszybciej), ale jeszcze ważniejsza jest ekonomia: statek stawiający wodzie mniejszy opór zużywa mniej paliwa. Nadal trzeba więc walczyć z porastaniem kadłuba. 

Oczywiście stosowanie miedzianej blachy jest już niepotrzebne – zastąpiły ją farby antyporostowe. Trzeba jednak pamiętać, że jest to szerokie pojęcie, a skład tego typu chemikaliów ulegał i nadal ulega pewnym modyfikacjom (dzisiaj głównie ze względu na ochronę środowiska).

Niektóre takie preparaty zawierały tlenek miedzi, który ma barwę czerwoną lub czerwono-brązową. Czyli mamy wyjaśnienie zagadki? Otóż nie do końca: współczesna technologia pozwala przecież bez problemu stworzyć farbę antyporostową w każdym innym kolorze.

Czerwone dno kadłuba statku – o co tu chodzi?

Antyfouling może mieć dowolną barwę, niekoniecznie "miedzianą". Co więcej, nie tylko miedź skutecznie chroni kadłub przed porastaniem; bardzo dobrym rozwiązaniem jest stosowanie silikonu czy teflonu; w dowolnych kolorach. Dlaczego zatem dolna część statku niemal zawsze jest czerwona?

W kulturze morskiej, gdy nie wiadomo, o co chodzi, zwykle w grę wchodzą tradycje albo przesądy. W tym przypadku czerwony brzuch statku jest przede wszystkim kwestią szacunku dla historii – ale nie tylko. Kultywowanie tego zwyczaju ma jeszcze trzy inne skutki:

  • po pierwsze, pokazuje linię wodną – można od razu ocenić, jak bardzo załadowany jest statek,
  • po drugie, w razie wywrotki czy innej przykrej sytuacji czerwony kolor lepiej widać w morzu,
  • po trzecie… czerwony kolor lepiej widać w morzu. Tak pomalowany statek jest po prostu stylowy i elegancki. Zanim powiemy, że to zbędne czy pretensjonalne, zastanówmy się, po co nam chromy (nawet te plastikowe) w samochodach? 
Tagi: statek, kadłub, czerwony, farba, miedź, ciekawostki, antyfouling
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 5 listopada

5 listopada 1940 podniesienie polskiej bandery na ORP Piorun. Niszczyciel został wcielony do 10 Grupy Eskortowej stacjonującej w Greenock, a większość jego załogi stanowili marynarze ocaleni z załogi ORP Grom oraz polscy ochotnicy, którzy przybyli z Franc
wtorek, 5 listopada 1940
Z hiszpańskiego portu Sanxenxo wystartowała kolejna edycja regat Volvo Ocean Race.
sobota, 5 listopada 2005
Z Saint Malo wystartowały transatlantyckie tzw. Regaty Rumowe samotnych żeglarzy, ale na jachtach bez ograniczeń wielkości; na finiszu zwyciężył Michael Birch na "Olympus-Photo" o 1,5 minuty wyprzedzając Michaela Malinowskyego na "Kriterze V". W czasie re
niedziela, 5 listopada 1978
W Szczecinie rozpoczyna działalność Wydział Nawigacyjny Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni, zalążek późniejszej wyższej szkoły morskiej w tym mieście.
środa, 5 listopada 1947
Wybrano pierwsze po wojnie władze Gdańskiego Akademickiego Związku Morskiego z Mirosławem Sową jako prezesem.
poniedziałek, 5 listopada 1945