Niesamowite śluzy: pochylnia w Montech

czwartek, 16 sierpnia 2012
Michał Woźniak

Fot. Bertrand Bouret
Niecodziennym urządzeniem hydrotechnicznym służącym do transportu śródlądowego może pochwalić się gmina Montech w południowo-zachodniej Francji. Jest to oddana do użytku w 1974 roku pochylnia na Kanale Garonny, która zastąpiła grupę pięciu klasycznych śluz.


Została tu zastosowana zasada „stoku wodnego”, którą wynalazł niemiecki inżynier Juliusz Greve, a opisał w roku 1961 francuski inżynier Jean Aubert.  Pomysłowy system składa się z dwóch lokomotyw sztywno połączonych ze sobą za pomocą poprzecznej belki przechodzącej nad kanałem – bramy, która działa jak przesuwający się dok, "przepychający" wodę w górę stoku. Kanał jest stale zasilany strumieniem wodnym i wyposażony w śluzę. Gdy jednostka znajdzie się za bramą śluza się zamyka i tworzy się klin wodny, na którym porusza się łódź w górę lub w dół kanału.

Pochylnia pozwala zastąpić pięć klasycznych śluz. Śluzy te są nadal w użyciu, głównie w celu umożliwienia przejazdu statków wycieczkowych. Pochylnia wodna jest zarezerwowana dla łodzi od 30 do 40 m długości. Przepłynięcie pochylnią trwa 20 minut – o 45 minut szybciej niż droga przez pięć klasycznych śluz.

Sposób działania śluzy obrazowo pokazuje animacja: jak to działa?


Fot. Bertrand Bouret

Fot. Pinpin

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 4 sierpnia

Opuścił Bermudę jacht "Gemini" z zamiarem ustanowienia polonijnego rekordu trasy z St. George's do portu Horta na Azorach. Przybył tam 18 sierpnia. Trasę 1,905 mil "Gemini" przebyl w 13 dni, 19 godzin, 29 minut i 20 sekund. Jest to rekord dla jachtów polo
środa, 4 sierpnia 2004
Z Plymouth wystartowały regaty Anglia-Australia (Parmelia Cup) z okazji 150 rocznicy przybycia do Freemantle angielskiego żaglowca "Parmelia" z pierwszymi cywilnymi kolonistami; bezwzględnie najszybszy w tym wyścigu był "Wojewoda Pomorski" dowodzony przez
sobota, 4 sierpnia 1979
S/y "Alf" pod dowództwem Kpt. Bogdana Olszewskiego wyruszył w udany rejs do Murmańska (powrót 29.09)
piątek, 4 sierpnia 1972
Na pokładzie jachtu "Generał Zaruski" rozpoczął się XVI Sejmik PZŻ, na którym na prezesa wybrano Kazimierza Petrusewicza, wychowanka Państwowej Szkoły Morskiej w Tczewie, później wiceministra żeglugi i profesora UW
niedziela, 4 sierpnia 1946