Peterborough Lift Lock znajduje się na Trent Canal w mieście Peterborough w Kanadzie, w prowincji Ontario. Jest to 21. śluza na Trent-Severn Waterway. Wyposażona w dwa hydrauliczne wyciągi o wysokości 19,8 m, jest najwyższą tego typu konstrukcją na świecie. Zbudowanie tego urządzenia było w owym czasie nie lada osiągnięciem technicznym, gdyż śluzy konwencjonalne miały jedynie 2 m różnicy poziomów. Obecnie konstrukcja już nie budzi takiego podziwu jak choćby Strépy-Thieu w Belgii.
Winda została zaprojektowana przez Richarda Birdsalla Rogersa, kuratora Trent Canal. W roku 1896 podróżował on po Belgii, Francji i Anglii by zaobserwować podobne już funkcjonujące konstrukcje. W 1896 roku budowa została zatwierdzona i podpisano odpowiednie dokumenty. Ostateczny projekt zawierał wiele nowatorskich rozwiązań technicznych. Dla przykładu była to pierwsza śluza zbudowana z betonu i zarazem pierwsza i największa zbudowana z niezbrojonego betonu. Prace zakończono w roku 1904, a śluzę otwarto tego samego roku 9 lipca. Warto nadmienić, iż winda działa po dziś dzień.
W roku 1980 obok śluzy zostało dobudowane centrum dla zwiedzających. Oferowane są tam interaktywne symulacje, a także historyczne eksponaty dotyczące budowy śluzy.
Peterborough Lift Lock został w roku 1979 nazwany miejscem historycznym w Kanadzie. Dodatkowo w roku 1987, ze względu na unikatowe cechy inżynieryjne, okrzyknięty został przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Historycznym Punktem Inżynierii Mechanicznej.
Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).