TYP: a1

Operacja 22 września 1914

środa, 16 lutego 2011
Weronika Morys
HMS Aboukir
HMS Aboukir
Była to jedna z potyczek morskich I wojny światowej. W jej wyniku doszło do zatopienia brytyjskich krążowników przez U-9. Śmierć poniosło około 1450 marynarzy, co odbiło się szerokim echem i wywołało sprzeciw opinii publicznej. Incydent poważnie naruszył zaufanie do rządu i nadwerężył reputację Królewskiej Marynarki Wojennej w czasach, kiedy wiele państw zastanawiało się, po której stronie stanąć w wojnie.


22 września 1914 roku niemiecki okręt podwodny U-9 pod dowództwem porucznika Otto Weddigen natknął się na trzy brytyjskie krążowniki pancerne HMS "Aboukir", HMS "Hogue" i HMS "Cressy". Brytyjczycy zostali zupełnie zaskoczeni obecnością niemieckiego U-Boota. U-9 wystrzelił i trafił krążownik "Aboukir". Krążownik, nieświadomy przyczyny wybuchu, zasygnalizował natknięcie na minę pozostałym okrętom, które pospieszyły mu na ratunek.

Wkrótce "Aboukir" zatonął wraz z prawie całą załogą, a niewykryty U-Boot ustawił się w pozycji dogodnej do strzału i odpalił 2 torpedy do krążownika "Hogue". Okręt, po trafieniu w komory amunicyjne, wyleciał w powietrze. Następnie U-9 wystrzelił 2 kolejne torpedy w kierunku ostatniego z krążowników, który był zajęty ratowaniem rozbitków, a później jeszcze jedną, która posłała "Cressy" na dno.

Przybyłe na miejsce zdarzenia brytyjskie i holenderskie okręty wyłowiły ocalałych rozbitków – 60 oficerów i 777 marynarzy. Ponad 1400 oficerów i marynarzy zginęło.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990