TYP: a1

Kilka słów o żeglowaniu z Chorwacji do Czarnogóry i z Czarnogóry do Chorwacji

piątek, 18 marca 2011
MZ | ostatnia aktualizacja: kwiecień 2015
CzarnogóraNiektórzy armatorzy chorwaccy oferują możliwość żeglugi także w Czarnogórze. Zazwyczaj jest to możliwe bez żadnej dodatkowej opłaty dla armatora.

Przed wypłynięciem z Chorwacji do Czarnogóry trzeba oczywiście przejść odprawę. Można ją zrobić w Gruž obok Dubrownika lub w Cavtat. W tym celu odwiedzamy kapitanat i policję portową. Po odprawie musimy opuścić chorwackie wody terytorialne i nie możemy się już zatrzymywać w Chorwacji (nawet na kąpiel w zatoczce).

Najbliższymi portami wejścia w Czarnogórze są położone w Zatoce Kotorskiej Zelenika i Kotor. Tam również musimy dokonać odprawy w policji portowej i kapitanacie. Teraz musimy wykupić winietę zezwalającą na żeglowanie w Czarnogórze. Koszt 7-dniowej winiety to od 100 do 200 euro. Formalnie Czarnogórcy wymagają obecności na pokładzie co najmniej 2 osób z uprawnieniami żeglarskimi oraz posiadania na jachcie silnika zaburtowego do pontonu (koszt. ok. 100 euro), jednak w praktyce przepisy te są rzadko egzekwowane” – mówi Tomasz Jabłoński z firmy Charter Navigator. Kotor

Z Czarnogóry na Chorwację pływa się bez problemu i dodatkowych kosztów (jachty mają wykupione pozwolenie), trzeba tylko przejść odprawę. Ale jak wszystkie dobrze brzmiące informacje, należy to sprawdzić u armatora, od którego czarterujemy jacht. Odprawę odbywamy podobnie w Zelenice lub w Kotorze, a po dopłynięciu do Chorwacji odwiedzamy albo Cavtat lub Gruž.

TaraJak dojechać do Czarnogóry? Otóż wprawdzie nie ma bezpośrednich połączeń z Polski do Kotoru, ale można dolecieć do Dubrownika lub skorzystać z linii Montenegro Airlines i JAT na trasie Wiedeń - Tivat oraz Wiedeń - Podgorica. Z każdego z tych lotnisk armator (przynajmniej teoretycznie, ale warto to potwierdzić) oferuje transfer do/z mariny. W przypadku osób wybierających się własnym transportem, warto rozważyć możliwość skorzystania z pociągu na trasie Belgrad - Bar. Linia ta ma długość 476 km i na krótkim odcinku przechodzi również przez terytorium Bośni i Hercegowiny. Linia prowadzi przez 250 tuneli o ogólnej długości 115 km, z których najdłuższy to Sozina (6170 metrów). Rekordowym jest również most Mala Rijeka, który jest najwyższym mostem kolejowym Europy. Podczas gdy auto zaparkowane jest na wagonie, podróżnicy mają czas na odpoczynek i rozkoszowanie się widokami.

Tak prawdę mówiąc warto podróż przez Czarnogórę zaplanować na przynajmniej dwa lub i trzy dni; kraj toTunel wprawdzie mały, ale niezwykle barwny i atrakcyjny. Nie można ominąć wąwozów rzeki Tary, trzeba tam spróbować organizowanego przez kilka firm „raftingu” - są trasy krótsze, kilkugodzinne, ale są i spływy trwające do trzech dni. Widoki zapierają dech w piersiach. Drogi wprawdzie w dużej mierze, zwłaszcza w górach, są haniebne, często trafiamy na odcinki żwirowe, ale doznania estetyczne niebywałe. Podróż tymi krętymi dróżkami przez niezliczoną ilość wykutych w skałach tuneli to niezapomniana przygoda. Polecamy wyprawę nad Szkoderskie Jezioro. Można to połączyć z wycieczką na szczyt Lovcen, z którego możemy zobaczyć całą Czarnogórę, część Serbii, Bośnię, Chorwację i przy dobrej pogodzie także Włochy! Osobną atrakcję stanowi zatoka Kotorska, z przepięknym starym Kotorem – to już oczywiście wyprawa żeglarska – tym atrakcyjniejsza, że być może uda nam się tam zacumować obok niebywałych, wspaniałych i gigantycznych jachtów.

Jachty Jachty
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990