TYP: a1

Orzeł gotowy do prowadzenia działalności morskiej

poniedziałek, 11 marca 2024
Hanka Ciężadło

Jak podają służby 3 Flotylli, nasz jedyny okręt podwodny pomyślnie przeszedł odbiory podwodne i obecnie jest już gotowy do prowadzenia działalności morskiej. To bardzo dobra wiadomość zwłaszcza w świetle faktu, że czasy są niespokojne, a Orzeł od kilku lat więcej czasu spędzał w stoczni, niż na morzu.

 

Podwodne siły Polski

Jak wiemy, obecnie w skład Dywizjonu Okrętów Podwodnych wchodzi tylko jeden okręt i jest to właśnie wiekowy ORP Orzeł (291). Stan jednostki od dawna pozostawiał wiele do życzenia. W słynnym liście otwartym opublikowanym w 2021 roku pojawiły się sugestie, iż załoga zwyczajnie bała się o swoje życie – i bynajmniej nie miało to związku z działaniami wojennymi, ale ze stanem technicznym.

Co prawda list był anonimowy i zdaniem specjalistów, napisany przez laika, nie przez marynarza, jednak trudno polemizować z faktem, iż Orzeł zdecydowanie wymagał gruntownej modernizacji. Ta właśnie się kończy, a to, że po raz pierwszy po remoncie można było zobaczyć Orła w zanurzeniu, z pewnością jest oznaką zmian na lepsze.

A co z Orką?

Tego na razie nie wiadomo – teoretycznie do 2030 roku w ramach programu miały zostać zakupione nowe okręty podwodne, jednak jak na razie konkretów brak. A czas leci i sytuacja międzynarodowa nabrzmiewa. Na nasze szczęście Bałtyk stał się praktycznie wewnętrznym morzem NATO, jeśli jednak chcemy myśleć poważnie o obronności, nie powinniśmy zaniedbywać takich rzeczy, jak inwestycja w nowe jednostki. Czy zatem opłaca się remontować stare – a nawet bardzo stare, bowiem ORP Orzeł za dwa lata będzie świętować czterdziestolecie wejścia do służby?

Owszem, warto; jak podkreślają specjaliści, sprawny, zdolny do pełnienia swoich zadań ORP Orzeł bardzo się przyda, choćby w świetle możliwości szkolenia kadr. Miejmy nadzieję, że kiedy już zostaną wyszkolone, będą miały czym pływać – a Orzeł będzie mógł przejść w końcu na zasłużoną emeryturę.

 

Tagi: okręt, Orzeł, marynarka, służba, remont
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990