TYP: a1

Mało brakowało...

wtorek, 24 października 2023
Hanka Ciężadło

Szalejący na Bałtyku sztorm omal nie pozbawił nas jedynego okrętu podwodnego, jakim dysponujemy. Pod wpływem żywiołu jeden z wycofanych ze służby niszczycieli miał bowiem zerwać cumy i malowniczo wpasować się w rufę stojącego nieopodal Orła. Na szczęście pogłoski o katastrofie okazały się przesadzone. 

10 w skali Beauforta

Nasze morze, przy całym swoim uroku, miewa czasem humory i potrafi być naprawdę groźne. Warunki, jakie panowały w ubiegłym tygodniu w Zatoce Gdańskiej, były bardzo ciężkie, dlatego załogi okrętów zacumowanych w Porcie Wojennym Gdynia zostały postawione w stan alarmowy w gotowości do wyjścia na morze celem pilnowania lin.

Na szczęście żadna z jednostek 3. Flotylli Okrętów nie zerwała cum, czego jednak nie można powiedzieć o okrętach wycofanych ze służby. Ex-niszczyciel min proj. 206FM, będący własnością Agencji Mienia Wojskowego, pod wpływem silnego wiatru i dużego zafalowania, zerwał liny i zaczął niebezpiecznie dryfować w kierunku zacumowanego nieopodal Orła.

Uderzył, czy nie?

Jak to zwykle w takich wypadkach bywa, natychmiast pojawiły się rozbieżne opinie na temat tego, czy nieposłuszna jednostka rzeczywiście uderzyła w Orła, czy niekoniecznie. Jeśli by tak się stało, oznaczałoby to praktycznie koniec wysłużonego okrętu podwodnego; kolizja od strony rufy doprowadziłaby bowiem do uszkodzenia sterów i śruby, a znalezienie części zamiennych, no cóż... prawdopodobnie byłoby niemożliwe z uwagi na wiek Orła i obecną sytuację geopolityczną. Warto bowiem pamiętać, że nasz okręt podwodny jest produkcji radzieckiej – i tak się składa, że jedynym państwem, które obecnie mogłoby dysponować częściami zamiennymi do niego, jest Rosja.

Dywagacje na temat ewentualnych uszkodzeń okrętu uciął jednak rzecznik prasowy 3 Flotylli. Potwierdził on, że były niszczyciel min zerwał cumy oraz że wskutek tego doszło do kolizji, jednak szczęśliwym trafem okręt nie uderzył w Orła, ale w pirs tuż obok niego.

Co więcej, nurkowie wysłani na miejsce celem dokonania oględzin kadłuba i urządzeń sterowniczych nie stwierdzili uszkodzenia żadnych kluczowych elementów. Czyli szczęśliwym zbiegiem okoliczności Dywizjon Okrętów Podwodnych nadal ma czym pływać...

 

Tagi: Bałtyk, Orzeł, okręt podwodny, sztorm, kolizja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990