TYP: a1

Polacy wygrywaja regaty Pucharu Świata w Kijowie

czwartek, 12 maja 2016
Redakcja/MF
Na wodach Dniepru w centrum stolicy Ukrainy w dniach 7-9 maja odbyły się regaty Hetman Cup 2016 zaliczane do Pucharu Świata (Grade 2). Brały w nich udział dwie załogi z Polski.


Na starcie stanęło osiem załóg (2 z Polski - Rainmaker Racing Team Marka Stańczyka i prowadzony przez Patryka Zbroję TeamBAKISTA, 2 z Francji, Estończycy, Holendrzy, Słoweńcy i składająca się z olimpijczyków w klasie 470 reprezentacja Ukrainy), z których (oprócz Ukraińców) wszystkie sklasyfikowane były w pierwszej 50 światowego rankingu ISAF w match-racingu.

Organizatorzy (Kiev Yacht Racing Club) zapewnili startującym 6 jednostek klasy Platu 25, wyposażonych w spinakery. W skład każdej 4 albo 5 osobowej załogi (limit wagi to 350 kg) wchodził wyznaczony przez organizatora młody żeglarz ukraiński, co niewątpliwe z jednej strony uatrakcyjniało regaty lokalnym kibicom (w każdej z załóg mieli swojego przedstawiciela), ale z drugiej stanowiło nie lada wyzwanie dla meczowych teamów.

Akwenem regat była jedna z zatok rzeki Dniepr w centrum Kijowa, bezpośrednio przy klubie golfowym i promenadzie. Miejsce bardzo spektakularne, nie tylko na złoty kolor kopuły pobliskiej cerkwi. Jednorazowo zmagania żeglarzy obserwowało nawet kilkaset osób, przy akompaniamencie dobrej rockowej muzyki i celnych uwag kilku komentatorów, którzy potrafili zachęcić wszystkich do aktywnego kibicowania (gromkie brawa za udany start, czy wygrany wyścig były bardzo częste). W przerwach pomiędzy wyścigami załogi prezentowały się kibicom na scenie, a niedzielne zmagania zakończyła wspólna konferencja prasowa, w czasie której sternicy odpowiadali na pytania dziennikarzy, żeglarzy czy zwykłych kibiców.

Miejsce nie należało jednak do łatwych pod kątem czysto żeglarskim. W czasie trzech dni regat przeważały słabowiatrowe warunki i niestabilny kierunek, co powodowało częste przerywania rozpoczętych wyścigów i odraczanie kolejnych. Główną rolę odgrywały zatem dobra technika i utrzymanie prędkości jachtu, próby czytania wiatru i nieustanna koncentracja całej załogi.

W tych okolicznościach od samego początku regat najlepiej radziły sobie polskie załogi Marka Stańczyka (aktualni Mistrzowie Polski) i Patryka Zbroi. TeamBAKISTA był samodzielnym liderem po pierwszym dniu regat. Do drugim dniu załoga Marka Stańczyka zrównała się punktami ze szczecinianami i z uwagi na zwycięstwo w bezpośrednim pojedynku (który był zresztą powtarzany) objęła prowadzenie w klasyfikacji generalnej. O trzecie miejsce rywalizowali ze sobą faworyci tj. załoga estońska M. Seppa (nr 15 światowego rankingu) oraz doskonale znająca jacht, bardzo lekka załoga M. Mesnila (Francja).

Z uwagi na brak wystarczającego wiatru i upływ czasu, organizatorzy ostatecznie nie zdecydowali się na przeprowadzenie półfinałów, co sprawiło że w finale spotkali się Polacy! Po bardzo zaciętej walce ostatecznie Puchar Hetmana trafił do TeamuBAKISTA. To do tej pory największy regatowy sukces drużyny.



Tagi: regaty, Kijów, Hetman Cup 2016
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 2 maja

Na gdyńskim cmentarzu w Witominie odbył się pogrzeb Ludwika Vogta, który początkowo studiował na krakowskiej AGH, później ukończył Wydział Nawigacji WSM w Gdyni, pełniąc obowiązki szefa AKM WSM. Przez parę lat był członkiem Zarządu YKP Gdynia, aby potem z
niedziela, 2 maja 2004
XXXVI Sejmik PZŻ nadaje godność Członka Honorowego PZŻ Juliuszowi Sieradzkiemu.
wtorek, 2 maja 1995
Mike Golding ustanawia rekord okrążenia świata ze wschodu na zachód bez zawijania do portów na "Group 4" (wynik 167 dni, 7 godzin, 42 minuty, 54 sekundy).
poniedziałek, 2 maja 1994
Adam Jasser zdobywa patent kapitański.
piątek, 2 maja 1980
Zwodowano szkuner "America", który następnie wygrał regaty dookoła wyspy Wight; od nazwy tego żaglowca pochodzi nazwa najstarszych regat świata - Pucharu Ameryki. Od tamtego czasu zbudowano cztery repliki szkunera, z których najbardziej znana jest ta z 19
piątek, 2 maja 1851