TYP: a1

Portugalski okręt podwodny zawita do Gdyni

piątek, 17 czerwca 2016
Z mediów/MF
W sobotę 18 czerwca gdyński port spodziewa się wizyty nowoczesnego portugalskiego okrętu podwodnego NRP Tridente. Wejście okrętu ma mieć miejsce krótko przed południem. Okręt zacumuje prawie na pewno w porcie wojennym, w awanporcie portu Gdynia.


By Pedro Vilela from Portugal - 08092010_mdn_tridente_001, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11763534


Najprawdopodobniej będzie to wizyta określana jako "nieoficjalna" lub "techniczna". Można przypuszczać, że jest to kolejna okazja do prezentacji techniki wojennomorskiej ze stoczni HDW wspierana przez niemieckiego producenta okrętu - ThyssenKrupp Marine Systems GmbH, do którego należy HDW. Producent ten jest zainteresowany budową okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP.
Typ "Tridente", znany także pod oznaczeniem U 209PN, to projekt oparty na i niemal identyczny z typem 214 stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW) for the Portuguese Navy. Dwa okręty tego typu zostały zakupione przez Portugalię dla zastąpienia okrętów typu "Albacora".

Okręty podwodne typu "Tridente" wyposażone są w napęd elektryczny. Elektryczne silniki napędu głównego zasilane są z baterii. Te zaś mogą być ładowane dwojako: z generatorów - zespołów prądotwórczych opartych na silnikach wysokoprężnych (1000 kVA - każdy, używanych przy wynurzeniu lub na głębokości "peryskopowej" (ściślej mówiąc przy zanurzeniu do "snorkel depth") z używanymi "chrapami", przez które może być pobierane powietrze i wydalane spaliny) lub z ogniw paliwowych (w zanurzeniu) . Ogniwa paliwowe to reaktory chemiczne, które - najprościej mówiąc - działają na zasadzie odwróconej elektrolizy. Dlatego na okręcie typu "Tridente" znajdują się pokaźne zbiorniki na płynny tlen i wodór.

Tak wyposażone okręty charakteryzują się dużą autonomicznością i są trudniejsze do wykrycia. W zanurzeniu mogą przebyć drogę z Lizbony do Przylądka Dobrej Nadziei i z powrotem w ciągu 15 dni.

Portugalska marynarka posiada dwa tego typu okręty: S160 NRP Tridente, wprowadzony do służby w maju 2010 roku i S161 NRP Arpão - w służbie od grudnia 2010 r.

Zakup okrętów był powodem licznych kontrowersji w Portugalii, kwestionowano jego celowość i wykonanie (okręty zakupiono np. początkowo bez torped). Późniejsze rozszerzanie możliwości okrętu podnosiło koszty, co stawało się powodem kolejnych kontrowersji, głównie wśród polityków portugalskich. Pojawiły się nawet plotki, że z powodu zbyt dużych kosztów utrzymania, Portugalia chce sprzedać okręty Wenezueli, szybko je jednak zdementowano.

Okręty typu "Tridente":
wyporność 2020 t w zanurzeniu / 1842 t na powierzchni (1700 wg innych źródeł)
długość całkowita 67,9 m (67,7 m wg innych źródeł)
szerokość 6,35 m
średnica kadłuba wytrzymałościowego 6,3 m
wysokość 13 m
zanurzenie przy wynurzeniu 6,6 m
napęd:
2 prądnice AIP Siemens Sinavy (BZM-120); 240 KW
2 silniki spalinowe wysokopręźne MTU 16V396 TB-94; 6,24 MW
1 elektryczny silnik napędu głównego Siemens Permasyn; 2,85 MW
akumulatory, ogniwa paliwowe
zasięg 12 000 Mm (22 000 km) przy prędkości 8 węzłów
autonomiczność 60 dni
prędkość maksymalna w zanurzeniu - ponad 20 węzłów
prędkość maksymalna na powierzchni - 10 węzłów
załoga 33 osoby (17 oficerów i podoficerów, 16 marynarzy szeregowych)
miejsca dla dodatkowej obsady (w tym dla jednostki specjalnej) 14
uzbrojenie:
przystosowanie do użycia rakiet dalekiego zasięgu Sub-Harpoon UGM 84 (woda-woda i woda-ziemia)
8 wyrzutni torped 533 mm; 12 torped Alenia Marconi Systems IF-21 BlackShark, torpedy dalekiego zasięgu i miny
głębokość zanurzenia - ponad 300 m
elektronika: radar nawigacyjny Kelvin Hughes KH-1007 (F), system zarządzania walką Atlas Elektronik GmbH ISUS 90

Tagi: Tridente, okręt podwodny, flota, Gdynia
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 września

W Southamton wystartowała kolejna (ósma) edycja załogowych regat dookoła świata, tym razem pod nazwą The Volvo Ocean Race Round the World.
niedziela, 23 września 2001
W Łebie zakończył okołoziemski rejs Kapitan Krzysztof Baranowski na s/y "Lady B" (ex "Wojewoda Pomorski"); Kapitan Krzysztof Baranowski stał się tym samym pierwszym Polakiem, który dwukrotnie samotnie okrążył kulę ziemską pod żaglami.
sobota, 23 września 2000
Odbył się chrzest "Daru Przemyśla", na którym Henryk Jaskuła opłynął kulę ziemską w rejsie non stop.
czwartek, 23 września 1976
W Olsztynie powołano do życia oddział Yacht Klubu Polski.
poniedziałek, 23 września 1946
Sejm uchwalił ustawę o budowie portu w Gdyni.
sobota, 23 września 1922