TYP: a1

Ominąć sankcje – i Wielką Brytanię

środa, 4 grudnia 2024
Hanka Ciężadło

Wielka Brytania, chcąc utrudnić Rosji życie, wzięła pod lupę tzw. flotę cieni eksportującą rosyjską ropę. Jednym z 30 tankowców, których dotknęły nowe regulacje, jest Aframax Attica. Co zatem zrobił kapitan jednostki, by ominąć sankcje? Ominął Wielką Brytanię; w końcu to tylko wyspa.

Flota cieni

W październiku Brytyjczycy ogłosili największy pakiet sankcji wymierzony w tzw. flotę cieni. W ten sposób określa się tankowce przewożące rosyjską ropę, a co za tym idzie – wspierające prowadzenie wojny na Ukrainie.

Jednym z największych importerów rosyjskich paliw są obecnie Indie, mające gigantyczne potrzeby energetyczne, leżące daleko od Europy i, co chyba najważniejsze, żywiące dużo sympatii do Rosji.

Dodajmy, że w ich przypadku jest to sympatia uzasadniona. Trzeba pamiętać, że Związek Radziecki wsparł Indie przeciwko Pakistanowi w czasie Zimnej Wojny. Po przeciwnej stronie barykady znalazły się natomiast USA i Chiny. Indie do dzisiaj pamiętają, kto udzielił im pomocy przeciwko takim potęgom – i dlatego trudno wymagać, by sprawa Ukrainy była dla nich ważniejsza. Nie zmienia to jednak faktu, że ropa finansuje wojnę – dlatego Europejczycy próbują temu przeciwdziałać, a Wielka Brytania, z racji swojego położenia, ma ku temu doskonałe narzędzia. 

W celu walki z flotą cieni siły połączyły trzy brytyjskie instytucje:

  • Departament Transportu,
  • MCA (Agencja Morska i Straży Przybrzeżnej),
  • JMSC (Wspólne Centrum Bezpieczeństwa Morskiego).

Po wprowadzeniu nowych regulacji sankcjami zostały objęte łącznie 43 tankowce – między innymi Aframax Attica.

Podróże kształcą

Aframax Attica został załadowany w bałtyckim porcie Ust-Ługa niedaleko Sankt Petersburga. Wszystko wskazuje na to, że statek przewozi 730 000 baryłek ropy do Vadinar na zachodnim wybrzeżu Indii, chociaż oficjalnie sygnalizuje, że jego docelowym portem będzie Port Said (Egipt).

W obu przypadkach najkrótsza trasa jednostki powinna prowadzić przez Kanał La Manche. Wygląda jednak na to, że kapitan wybrał drogę wokół Wielkiej Brytanii. Innymi słowy, tankowiec zwiedzi sobie Wyspy Szetlandzkie (też ładnie, chociaż zimno), wydłużając tym samym podróż 25 procent.

Czy inne jednostki podlegające brytyjskim sankcjom również obiorą tę trasę? Jest to wielce prawdopodobne. Jedyne, co osiągnęli Brytyjczycy wprowadzając nowe regulacje, to fakt, że dzięki wydłużeniu trasy rosyjska ropa będzie nieco droższa, bo dwa dodatkowe dni żeglugi kosztują. Czy jednak będą to kwoty, które zrobią na kimkolwiek wrażenie? 

Tagi: Rosja, flota cieni, Wielka Brytania, sankcje
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 listopada

Zmarł Jerzy Tarasiewicz. Człowiek, który przeszedł do historii polskiego żeglarstwa dzięki słynnemu rejsowi przez Atlantyk na tratwie "Chatka Puchatków"
wtorek, 14 listopada 2017
W chińskim mieście Kanton zwodowano pierwszy na świecie w pełni elektryczny statek
wtorek, 14 listopada 2017
W Londynie w wieku 83 lat zmarł Jack Holt, angielski żeglarz, działacz żeglarski i konstruktor jachtowy, m.in. Cadeta, Horneta i Ramblera.
wtorek, 14 listopada 1995
Wyruszył z Gdańska s/y "Swarożyc" z Kapitanem Aleksandrem Bereśniewiczem na pokładzie. Zimowy rejs zakończył się dziewięć dni później, po przebyciu 637 mil.
niedziela, 14 listopada 1971