TYP: a1

Kanał Sueski zostanie poszerzony?

środa, 7 kwietnia 2021
Hanka Ciężadło

Na to wygląda. Oczywiście nie na całej długości. Prezes Zarządu Kanału Sueskiego Osama Rabie potwierdził jednak, że „rozważa się poszerzenie południowego odcinka drogi wodnej”. Co wyniknie z tych rozważań? I czy zapobiegnie to paraliżowaniu tej drogi wodnej w przyszłości?

Czas na mały „upgrade”

Przypadek kontenerowca Ever Given udowodnił nam wszystkim dość jasno, że Kanał Sueski jest podatny na tego typu „korki”. Poszerzenie go na całej długości nie wchodzi na razie w grę, jednak zarząd Kanału przyznaje, że można przedsięwziąć pewne kroki, które pomogłyby szybciej rozwiązać podobne sytuacje w przyszłości.

Na razie planowane są następujące inwestycje:

  • zakup dźwigów, które będą w stanie rozładowywać kontenery znajdujące się na wysokości do 52 metrów,

  • zakup dwóch dodatkowych holowników o uciągu około 250-280 ton,

  • rozbudowa południowego odcinka drogi wodnej. Admirał Osama Mounier Mohamed Rabie, pełniący funkcję prezesa przyznaje, że Zarząd kanału bierze pod uwagę poszerzenie tego fragmentu z 250 do nawet 400 metrów.

Ale kanał

Krótko mówiąc, zarząd Kanału doszedł do słusznego wniosku, że awarie i nieprzewidziane zdarzenia po prostu się zdarzają – a jeśli zdarzą się w newralgicznym miejscu, cały świat ma problem. Admirał Rabie powiedział w wywiadzie dla agencji Reuters: „Nasze procedury są solidne, po prostu dążymy do ulepszenia usług” - powiedział. Innymi słowy – Kanał jest dobry, ale zawsze może być lepszy.

Trudno się z tym nie zgodzić. Na dodatek wczoraj (6 kwietnia) ruch na tej drodze wodnej znów został zagrożony. Przepływający przez Kanał tankowiec Rumford miał poważne problemy z silnikiem i w konsekwencji musiał być wspomagany przez holowniki. Statek płynął w konwoju kierującym się na północ. Na szczęście, po krótkim zatrzymaniu, ruch w Kanale został przywrócony. Wszystko wskazuje więc na to, że "upgrade" kanału bardzo się przyda. Dobrze, że jego zarząd ma tego świadomość.

Tagi: Kanał Sueski, rozbudowa, Ever Given, kontenerowiec, Egipt
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 1 czerwca

W regatach Rolex Transatlantic Challenge wygrywa "Mari Cha IV".
środa, 1 czerwca 2005
Na starcie regat AZAB 83 stanął Jerzy Rakowicz na jachcie "Alices Mirror"; zajął 2 miejsce na mecie w Falmouth, a pierwsze w swojej klasie.
środa, 1 czerwca 1983
W Gdańsku odbył się chrzest "Pogorii".
niedziela, 1 czerwca 1980
Start do III Transatlantyckich Regat Samotnych Żeglarzy; tym razem wystartowało 35 zawodników. Regaty wygrał Geoffrey Williams na "Sir Thomas Lipton".
sobota, 1 czerwca 1968
Na małym jachcie "Tinkerbelle" Robert Manry rozpoczął samotny rejs z Falmouth w Stanach Zjednoczonych do Falmouth w Anglii.
wtorek, 1 czerwca 1965
Rozpoczęcie rejsu s/y "Amethyst" ze Stanleyem Jabłońskim przez Atlantyk.
sobota, 1 czerwca 1963
W Auckland kończy się rejs Erwina Webera na s/y "Farys", pierwszy samotny rejs polskiego żeglarza.
środa, 1 czerwca 1938
Na "New Bedford" z portu Chatham rozpoczęli przeprawę przez Atlantyk Thomas Crapo wraz z żoną; 22 lipca wylądowali w Newlyn w Wielkiej Brytanii.
piątek, 1 czerwca 1877