TYP: a1

Za nami 80-ta rocznica śmierci Kapitana Roberta Hilgendorfa

środa, 8 lutego 2017
Sławomir Turniak

 4-tego lutego minęła 80-ta rocznica śmierci Kapitana Roberta Hilgendorfa - patrona przystani żeglarskiej w Stepnicy. Dla przypomnienia tej wybitnej postaci czasów wielkich żaglowców publikujemy fragment tekstu pochodzącego z książki Hansa Georga Pragera ,,Reederei F. Laeisz, From Sailing Ships to Container Shipping''.  Książka ta to historyczny dokument obrazujący genezę powstania, rozwój i osiągnięcia funkcjonującego od ponad 190 lat  przedsiębiorstwa żeglugowego. Nazwa firmy pochodzi od nazwiska fundatora i założyciela Ferdynanda Laeisza, który z zawodu był kapelusznikiem. To właśnie armator F.Laeisz był właścicielem słynnych ,,P-Linersów'',  które były ukoronowaniem kunsztu szkutniczego epoki wielkich żaglowców przełomu XIX i XX wieku a Kpt. Robert Hilgendorf uznawany  był jako primus inter pares wśród ich dowódców.

 

[t]Kapitan Robert Hilgendorf[/t] [s]H.G.Prager  'Reederei F. Laeisz, From Sailing Ships to Container Shipping'[/s]

 

Słynni Kapitanowie FL

Robert Hilgendorf  (1852 – 1937)

Robert Hilgendorf był nie tylko najsłynniejszym ze wszystkich kapitanów hamburskiego armatora F.Laeisz ale również najznamienitszym dowódcą żaglowców rejowych wśród wszystkich kapitanów sobie współczesnych. Okrążył on Przylądek Horn łącznie 66 razy i każde z przejść (z wyjątkiem dwóch) nie trwało dłużej jak dziesięć dni w porównaniu do ówczesnego standardu trzech tygodni potrzebnego na pełne przejście. Średni czas trwania wszystkich jego osiemnastu rejsów do Chile to 64 dni od Kanału La Manche do Chile i 74 dni w drodze powrotnej na łącznym dystansie 12.000 mil morskich. W tamtych czasach średnia 90 dni była uznawana jako całkiem przyzwoity wynik. W ciągu swej 20 letniej pracy na morzu był dowódcą dziewięciu żaglowców frachtowych żeglując z pełnym ładunkiem ze średnią prędkością 7.5 węzła. Dla porównania ówczesne parowce osiągały prędkość nie większą jak 6 węzłów! Dopiero ćwierć wieku póżniej dzięki postępowi w inżynierii statki parowe osiągnęły prędkości porównywalne z osiąganymi przez żaglowce dowodzne przez Hilgendorfa. Warto też przytoczyć osiągi POTOSI z czasem podróży okrężnej Europa – Chile – Europa w 5 miesięcy i 19 dni w porównaniu do akceptowanych w tym czasie standardowych 10 miesięcy.

           Robert Hilgendorf urodził się jako syn ubogiego szypra w małej koloni Schiebenhorst (obecnie Świbin) w pobliżu Stepnicy nad Zalewem Szczecińskim w roku 1852. Już w wieku 12 lat był w stanie umiejętnie i ze swobodą manewrować jego kutrem. W wieku 16 lat opuszcza rodzinne strony i znajduje pracę po drugiej stronie Zalewu Szczecińskiego w miejscowości Ueckerminde  na statkach morskich miejscowych armatorów. Ma 18 lat gdy ląduje w Hamburgu osiągająć  kolejny szczebel morskiej kariery i zostając pełnym marynarzem na statkach hamburskiego armatora Sloman. Następnie odbywa 2 letnią służbę na korwecie Marynarki Wojennej ,,ARCONA”. Po ukończeniu służby kontynuuje naukę i szkolenie w Szkole Nawigacyjnej. Dwa lata po zdaniu egzaminu na sternika i otrzymaniu dyplomu kapitańskiego Hilgendorf zgłasza się w biurze przedsiębirstwa żeglugowego Ferdynad Laeisz. By to rok 1879. Kolejne dwa lata minęły nim ówczesny właściciel i dyrektor firmy Carl Leisz dał Hilgendorfowi wyraz zaufania powierzając mu dowództwo windjamera. Hilgendorf dowodził łącznie dziewięcioma żaglowcami tego samego armatora F. Laeisz: PARNAS, PARSIFAL (jednostka zatonęła w okolicach Cape Horn w wyniku przesunięcia ładunku, szczęśliwie wszyscy członkowie załogi uratowani), PROFESSOR, PIRAT, PERGAMON, PALMYRA, PLACILLA, PITLOCHRY i POTOSI. W roku 1901 schodzi na ląd i obejmuje stanowisko Rzeczoznawcy Nautycznego w Hamburskiej Izbie Handlowej w której pełni swe obowiązki przez następne 25 lat. Robert Hilgendoerf przechodzi na emeryturę w wieku 75 lat. Dziesięć lat póżniej 4-tego lutego 1937 r.  syn ziemi stepnickiej odchodzi na wieczną wachtę.

Przekład: Sławomir Turniak

Stepnica – Hamburg - Szczecin

02.02.2017

Tagi: Robert Hilgendorf, kapitan
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 1 czerwca

W regatach Rolex Transatlantic Challenge wygrywa "Mari Cha IV".
środa, 1 czerwca 2005
Na starcie regat AZAB 83 stanął Jerzy Rakowicz na jachcie "Alices Mirror"; zajął 2 miejsce na mecie w Falmouth, a pierwsze w swojej klasie.
środa, 1 czerwca 1983
W Gdańsku odbył się chrzest "Pogorii".
niedziela, 1 czerwca 1980
Start do III Transatlantyckich Regat Samotnych Żeglarzy; tym razem wystartowało 35 zawodników. Regaty wygrał Geoffrey Williams na "Sir Thomas Lipton".
sobota, 1 czerwca 1968
Na małym jachcie "Tinkerbelle" Robert Manry rozpoczął samotny rejs z Falmouth w Stanach Zjednoczonych do Falmouth w Anglii.
wtorek, 1 czerwca 1965
Rozpoczęcie rejsu s/y "Amethyst" ze Stanleyem Jabłońskim przez Atlantyk.
sobota, 1 czerwca 1963
W Auckland kończy się rejs Erwina Webera na s/y "Farys", pierwszy samotny rejs polskiego żeglarza.
środa, 1 czerwca 1938
Na "New Bedford" z portu Chatham rozpoczęli przeprawę przez Atlantyk Thomas Crapo wraz z żoną; 22 lipca wylądowali w Newlyn w Wielkiej Brytanii.
piątek, 1 czerwca 1877