TYP: a1

Po co zajmować mikroskopijną „wyspę”

poniedziałek, 28 kwietnia 2025
Hanka Ciężadło

Na Morzu Południowochińskim leży niewielka wysepka, a właściwie piaszczysta łacha na rafie koralowej. Nazywa się to Sandy Cay, stanowi część archipelagu Spratly i mierzy 200 m kwadratowych. Nic tam nie ma, prócz piasku – dlaczego zatem Chiny ją przejęły i czemu oburzyło to Filipińczyków?

 

Niekończący się spór

Morze Południowochińskie to generalnie sporny akwen – tak naprawdę nie wiadomo do końca, gdzie się kończą wpływy leżących nad nim państw, a ponieważ przypadkiem jedno z nich jest mocarstwem jądrowym, sytuacja bywa napięta. Sandy Cay również jest terytorium spornym – a zajęcie tej „wyspy” przez Chińczyków nie było działaniem przypadkowym. Nawet data miała tu istotne znaczenie.

Cała operacja przebiegła dość płynnie: chińska straż przybrzeżna podpłynęła, wysiadła, rozwinęła flagę i uwieczniła to wszystko na  fotografii wrzuconej później do sieci. Z kolei chińska telewizja CCTV podała, że Straż Przybrzeżna "wprowadziła kontrolę morską i sprawuje suwerenną jurysdykcję" nad wyspą. Wszystko to odbyło się dosłownie kilka dni przed planowanymi ćwiczeniami filipińsko-amerykańskimi, które mają polegać m. in. na obronie wybrzeża.

I co teraz?

Filipiny ostro zaprotestowały przeciwko takiemu przejmowaniu spornych terenów – a w szczególności tego konkretnego spornego terenu. Jest on bowiem zlokalizowany w takim miejscu, że jego zajęcie przedłuża jurysdykcję Chin na wyspę Titu, którą Filipiny wykorzystują do monitorowania ruchów chińskich jednostek.

Komentatorzy zwracają też uwagę na fakt, że chińskie przepisy pozwalają Chińskiej Straży Przybrzeżnej na zatrzymywanie jednostek uznanych za agresorów. Pekin znalazł więc sposób na szachowanie przeciwnika. Warto też podkreślić, że zajęcie wyspy może ważny sygnał dla świata, a w szczególności dla regionu: być może Chińczycy wpadną na pomysł, by potraktować w ten sposób wszystkie inne sporne terytoria.

 

 

Tagi: Chiny, Filipiny, wyspa, Sandy, Cay
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990