TYP: a1

Norwegia planuje tunel... dla statków

czwartek, 30 marca 2017
Z mediów/MF

Ciekawy sposób na ochronę statków przed pogodowymi niespodziankami znalazła Norwegia. Tamtejszy rząd chce wybudować tunel dla statków, który pozwoli ominąć półwysep Stad, znacznie skracając czas podróży i chroniąc statki transportowe przed sztormami.

[t][/t] [s]Fot. The Norwegian Coastal Administration[/s]

O ile budowa tuneli dla pociągów czy samochodów nie jest niczym nowym, o tyle ta sama koncepcja w odniesieniu do statków jest nowatorska. The Stad Ship Tunnel – tak nazywa się projekt – ma zapewnić okrętom bezpieczniejszą i krótszą podróż.

Do tej pory statki podróżujące pomiędzy dwoma miastami zlokalizowanymi w północno-zachodniej części Norwegii musiały opływać półwysep Stand. Trasa ta nie należy do najbezpieczniejszych - przez ok. 100 dni w roku tutejsze wybrzeże atakowane jest przez silne sztormy, które stanowią spore zagrożenie. Topografia dna również wymaga dużych umiejętności od kapitanów. Aby nie wpaść na podwodne skały trzeba poruszać się ostrożnie i niezbyt szybko.

[t][/t] [s]Fot. The Norwegian Coastal Administration[/s]

Rząd Norwegii postanowił zainwestować w skrót - specjalny kanał w tunelu, przez który będą przepływać okręty. Kanał przetnie wysoką na 300 metrów górę, będzie mieć 50 metrów wysokości, licząc od dna do sufitu, a jego długość wyniesie 1,7 km. Tunel ma być jednokierunkowy, a specjalne centrum zadba o prawidłowy ruch okrętów.

Realizacja projektu The Stad Ship Tunnel zajmie 3-4 lata (wymaga m. in. usunięcia podczas budowy ok. 7,5 mln ton skały) i będzie kosztowała 272 mln dolarów. Realizację projektu moznaby rozpocząć najwcześniej w 2018 roku.

 

Tagi: tunel, Norwegia, Stad, sztorm
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990