Od 5,7 do 6,1 miliardów dolarów kosztowała światową branżę morską działalność somalijskich piratów, informuje portal www.rynekinfrastruktury.pl. W ciągu roku koszty generowane przez piractwo spadły o 12,6 %. Armatorzy przestali „uciekać” przed piratami i podjęli z nimi walkę z użyciem broni.
W 2012 roku znacznie wzrosły wydatki armatorów poczynione na ochronę swoich jednostek. Wydano na nią, wedle szacunków, między 1,15 a 1,53 mld dolarów (ponad 2 razy więcej niż rok wcześniej). Mniejszy niż wcześniej udział w kosztach ma za to zużycie paliwa, wynikające z szybszego poruszania się statków płynących przez niebezpieczne rejony.
Do porwań statków wraz z ładunkiem i załogą dochodzi rzadko: w zeszłym roku piratom udało się przejąć statek ośmiokrotnie. Okupy zapłacone piratom stanowią jedynie 1% wszystkich kosztów poniesionych przez armatorów.
Raport fundacji One Earth Future i Oceans Beyond Piracy: raport.pdf
Urodził się Czesław Gogołkiewicz, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, kierownik biura projektowego stoczni im. Teligi, projektant "Spaniela", "Nike", "Raczyński II". Zginął na morzu.