TYP: a1

Chińczykom brakuje kontenerów

poniedziałek, 10 czerwca 2024
Hanka Ciężadło

No i co nam do tego, zapytacie. Otóż, wbrew pozorom, bardzo dużo – niedobory w kontenerach skutkują podniesieniem cen wszystkiego, co pochodzi z Chin; a jak wiemy, jest tego trochę. Z czego wynika taka sytuacja i czy jest szansa na jej poprawę w najbliższym czasie?

Made in China

Jak twierdzą złośliwi, taki napis widnieje już niemal wszędzie – nawet na tej słynnej fladze, zatkniętej przez Neila Armstronga na Księżycu. Czy zatem możliwe jest, by w samych Chinach czegoś zabrakło - a jeśli tak, to dlaczego tego czegoś po prostu nie wyprodukują?

Aby to zrozumieć, musimy zastanowić się, z jakiego powodu Chińczykom zaczyna brakować kontenerów. Bynajmniej nie przez to, żeby eksportowali teraz jakoś drastycznie więcej niż, powiedzmy, rok temu (chociaż trend wzrostowy jest zauważalny); rzecz w tym, że zmieniły się trasy, jakimi pływają kontenerowce i nikt nie wie dokładnie, kiedy sytuacja wróci do normy.

Zamieszanie na Morzu Czerwonym

Przez Morze Czerwone prowadzi najkrótsza droga morska pomiędzy Chinami a Europą, a przepływające tamtędy kontenerowce odpowiadają za 12 proc. handlu światowego. Niestety obecnie są to wody bardzo niespokojne, co zawdzięczamy jemeńskim bojownikom Huti, pragnącym poprzez ostrzeliwanie statków zmusić Izrael do zawieszenia broni w Strefie Gazy.

Ich działalność nie odniosła na razie zamierzonego skutku – za to sprawiła, że większość przewoźników zmieniła trasy; jak mówi Richard Meade, redaktor naczelny gazety żeglugowej "Lloyd's List", dotyczy to zwłaszcza firm transportujących tzw. towary gotowe.

Którędy do Europy?

Alternatywna trasa jest znacznie dłuższa – prowadzi bowiem wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Konieczność opłynięcia całej Afryki sprawia, że transport trwa znacznie dłużej, a przez to jest oczywiście droższy. Co więcej, import z Chin jest nieporównywalnie większy, niż eksport; a to oznacza, że na wschodzie zaczyna brakować kontenerów.

Oczywiście Chiny to fabryka dóbr wszelakich i z pewnością mają moce przerobowe, by zrobić więcej opakowań na swoje produkty. Pytanie brzmi jednak, dlaczego miałyby to robić? Tak naprawdę niedobór kontenerów to nie jest ich problem – i nie one poniosą za to koszty...

Tagi: Chiny, Morze Czerwone, Huti, transport, kontenery
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 June

Joanna Pajkowska zwycięzczynią TWO - STAR
wtorek, 20 czerwca 2017
We Fryburgu w Szwajcarii zmarł Bronisław Miazgowski - instruktor żeglarstwa i wychowania morskiego w Zarządzie Głównym dawnej Ligi Morskiej i Kolonialnej, pisarz-marynista, założyciel Klubu Marynistów, inicjator i założyciel Międzynarodowego Instytutu Kul
sobota, 20 czerwca 1981
Starosta koszaliński, na terenie przystani Klubu Tramp, wręczył pierwsze książeczki żeglarskie grupie miejscowych żeglarzy. Data ta została uznana za początek istnienia Klubu Morskiego Tramp w Koszalinie.
niedziela, 20 czerwca 1948
Urodził się w Kamyszynie nad Wołgą Witold Bublewski, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, działacz harcerski i Ligi Morskiej.
poniedziałek, 20 czerwca 1904
Yacht Klub Polski organizuje pierwsze morskie regaty na trasie Gdynia-Roenne; na starcie stanęło 9 jachtów; w regatach zwyciężył s/y "Witeź" z Kpt. Michałem Laudańskim.
wtorek, 20 czerwca 1933