TYP: a1

Atomowy lodołamacz Arktika po pierwszych próbach

wtorek, 17 grudnia 2019
Z mediów

„Arktika”, największy i najpotężniejszy rosyjski atomowy lodołamacz zakończył pierwszy etap prób morskich – na wodach Zatoki Fińskiej przetestowano m. in. generatory statku, pracę urządzeń energetycznych, systemu balastowego, mechanizmów pokładowych, działanie systemów komunikacji i nawigacji.

„Arktika” budowana jest w stoczni Baltic Shipyard w Sankt Petersburgu. Statek będzie miał nośność 33,540 dwt i zostanie wyposażony w dwa atomowe reaktory RITM 200 o mocy 81 000 KM, które pozwolą na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 w. Długość statku to 173 metry a szerokość 34. Wyporność „Arktiki” to 30 tys. ton, a statek nie tylko będzie mógł kruszyć grubą pokrywę lodową, ale jednocześnie holować za sobą inne jednostki o masie do 70 tys. ton. Zapas paliwa jądrowego wystarczy na eksploatację przez okres 7 lat, a załoga liczyć będzie 74 ludzi.

To pierwszy lodołamacz budowany według rosyjskiego projektu 22220. Projekt zakłada powstanie trzech podobnych jednostek dla rosyjskiej agencji ROSATOM. Do 2023 roku Rosja chce mieć w swojej flocie osiem nowych lodołamaczy. Mają służyć m.in. firmom z Japonii, Chin i Korei, choć z ich usług będą głównie firmy rosyjskie z sektora petrochemicznego.

 

Kolejne próby Arktiki zaplanowano na marzec-kwiecień 2020 roku. Po dostarczeniu „Arktika” stanie się największym i najpotężniejszym lodołamaczem na świecie, wykorzystywanym do eskorty statków i łamania lodu w rosyjskiej Arktyce. Do tej pory największą taką jednostką był okręt „50 Let Pobiedy”.

 

Tagi: lodołamacz, Arktika
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990