TYP: a1

16 złodziejskich statków

wtorek, 19 lipca 2022
Hanka Ciężadło

Jak donosi hiszpański dziennik „El Pais”, szesnaście statków z ukradzionym przez Rosję zbożem spokojnie dostarczyło trefny towar do różnych portów świata. Co prawda wiadomości o kradnących sołdatach nikogo już nie dziwią, jednak warto zapytać, kto kupuje zrabowane dobra od złodziei? I czy przypadkiem sam nie zostaje wtedy złodziejem. O finansowaniu wojny nie wspominając.

Business is business

Ukraina nazywana jest spichlerzem świata i trzeba przyznać, że ma to swoje uzasadnienie. Skradziony Ukraińcom surowiec w obliczu zapowiedzi kryzysu żywnościowego stanowi zatem bardzo łakomy kąsek – dosłownie i w przenośni. Złym wilkiem w tej bajce są z pewnością Rosjanie, którzy rzeczone zboże ukradli. Równie ciemną postacią jest jednak ten, kto taki towar kupuje. Tym bardziej że widać jasno, iż nie ma wątpliwości, skąd on pochodzi.

Czujne oko satelity

Zdaniem dziennikarzy z „El Pais” cały paserski proceder udało się wykryć tylko dzięki zdjęciom satelitarnym. Widać na nich, że 16 statków dowiozło kradziony surowiec między innymi do Syrii, a także do kilku innych portów Morza Czerwonego i Śródziemnego. Kapitanowie jednostek doskonale wiedzieli, co transportują: statki, wbrew przepisom IMO, wyłączały sygnał lokalizacyjny, dopóki przemieszczały się po Morzu Czarnym. Był on włączany dopiero podczas zbliżania się do Bosforu. Zapewne przypadek.

Tagi: Ukraina, kradzież, zboże, wojna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990