TYP: a1

Bitwa pod Pungdo

czwartek, 14 kwietnia 2011
Weronika Morys
Starcie rozegrało się 25 lipca 1894 roku. Była to pierwsza bitwa morska wojny japońsko-chińskiej, a zatopienie płynącego pod brytyjską banderą transportowca z 1000 chińskich żołnierzy na pokładzie ułatwiło później Japończykom zwycięstwo w bitwie pod Seonghwan.

Genezą konfliktu chińsko-japońskiego był narastający konflikt o Koreę. Pokojowe próby rozwiązania sytuacji nie przyniosły rezultatu. Japończycy wystosowali zatem ultimatum, w którym żądali wycofania chińskich oddziałów do 22 lipca pod groźbą rozpoczęcia działań zbrojnych.

25 lipca, a zatem po upływie ultimatum, chiński krążownik pancernopokładowy "Jiyuan" i kanonierka "Guangyi" wyszły z Asanu, do którego wcześniej eskortowały transportowce zaopatrujące tamtejszy trzytysięczny chiński garnizon. Konwój miał za zadanie osłaniać ostatni z transportowców, "Gaosheng”. Nieprzygotowane do walki okręty napotkały w zatoce asańskiej, niedaleko wysepki Pung, trzy krążowniki japońskie "Yoshino", "Naniwa" i "Akitsushima".

Japońskie krążowniki otwarły ogień do chińskich okrętów zaalarmowane zbytnim zbliżeniem się krążownika "Jiyuan". Po kiludziesięciu minutach ostrzeliwania "Jiyuan" zdołał umknąć, a "Guangyi" został całkowicie zniszczony. Po kilku godzinach na polu walki pojawił się "Gaosheng". Rozpoczęły się czterogodzinne negocjacje, w trakcie których chińscy żołnierze odmówili poddania się. Nie pozwolili też europejskiej załodze opuścić statku. Kiedy negocjacje poniosły fiasko, znajdujący się na pokładzie "Naniwy” dowódca sił japońskich, Heihachirō Tōgō, podjął decyzję o zatopieniu statku ogniem artyleryjskim.

Chińskie siły poniosły w tej bitwie poważne straty, samemu nie zadawszy żadnych, co wpłynęło negatywnie na morale całej armii.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990