TYP: a1

Bitwa morska pod Malagą

czwartek, 26 maja 2011
Weronika Morys
Ta największa bitwa morska w trakcie hiszpańskiej wojny sukcesyjnej została rozegrana 24 sierpnia 1704 roku na południe od Malagi. W starciu uczestniczyły siły angielsko-holenderskie pod wodzą angielskiego admirała George'a Rooke'a, który miał pod swoją komendą 53 liniowce, 6 fregat, 7 branderów (łącznie 22543 ludzi i 3614 dział) oraz hiszpańsko-francuską flotą, w sile 32 liniowców, 6 fregat, 28 wielkich galer francuskich i hiszpańskich oraz 6 branderów (24275 ludzi i 3577 dział), dowodzoną przez admirałów de Burbona i d'Estréesa.

Bezpośrednią przyczyną rozegrania bitwy było zdobycie przez Anglików Gibraltaru. Sprzymierzona z Hiszpanią Francja wysłała swoją flotę w celu odzyskania twierdzy. Po drodze miały do niej dołączyć hiszpańskie i francuskie galery. Flota angielsko-holenderska, którą dowodził admirał Rooke, liczyła 53 liniowce. Jednak w okresie poprzedzającym bitwę 12 z nich pobierało wodę w Tetuanie, a zatem siły po obu stronach były wyrównane. Zamiast skorzystać z tej okazji, admirał de Burbon postanowił zaczekać na nadciągające galery w Maladze.

Wreszcie na wieść o zbliżaniu się floty angielsko-holenderskiej admirał de Burbon postanowił wyjść z portu i stoczyć bitwę. Dnia 23 sierpnia obie floty minęły się i zawróciły. Anglicy i Holendrzy mieli w tym ustawieniu lepsze warunki pogodowe. Bitwa rozpoczęła się z rana 24 sierpnia. Obie floty płynęły w kierunku południowym, zachowując wzajemną odległość około 20 kilometrów. Początkowo doszło do walki między awangardami obu flot, w której przewagę uzyskiwali Anglicy. Wkrótce po tym kontakt bojowy nawiązały ariergardy. W starciu sił głównych przewagę zdobyli Francuzi, głównie dzięki temu, że Anglikom zaczęło brakować amunicji.

Admirał George Rooke wezwał na pomoc awangardę admirała Shovella, która w tym czasie brała górę nad awangardą francuską. Walka trwała aż do zmierzchu, ale żadna ze stron nie uzyskała przewagi. 27 sierpnia obie floty wycofały się. Żaden z okrętów nie został zatopiony ani zdobyty, jednak sporo okrętów - zwłaszcza po stronie angielskiej - było uszkodzonych. Po stronie francuskiej było około 1600 zabitych i rannych, po angielskiej - około 2700 zabitych i rannych.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990