TYP: a1

Kontrowersje wokół Świnoujścia

piątek, 20 stycznia 2023
Hanka Ciężadło

Czy ekologia jest ważna? Owszem, jest. Czy bywa używana jako słowo-wytrych? Niestety tak. Właśnie kwestie ochrony środowiska stały się głównym argumentem, dla którego władze Meklemburgii-Pomorza Przedniego sprzeciwiają się budowie terminala kontenerowego w Świnoujściu. Pewnie uwierzylibyśmy w ich szczerą troskę – gdyby nie fakt, że ten sam land właśnie otwarł drugi już pływający gazoport.

O co tutaj chodzi?

Wiele wskazuje na to, że o pieniądze. Ale przecież nikt nie powie tego głośno — a zwłaszcza pani Manuela Schwesig, premier Meklemburgii-Pomorza. Zamiast tego pani polityk, kolejny raz krytykując plany budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu, podparła się ekologią.

Jest to o tyle niepoważne, że zarządzanym przez nią landzie, a dokładnie w Lubminie, uruchomiono właśnie drugi pływający terminal LNG. Nawiasem mówiąc, tuż obok wychodzi na ląd niemiecko-rosyjski gazociąg Nord Stream 2, który był uparcie forsowany mimo sprzeciwu wielu organizacji ekologicznych (o wspieraniu rosnącej potęgi Putina nie wspominając).

 

 „Schröder w spódnicy”

Takie przezwisko nadały pani Schwesig niemieckie media. I miały ku temu powody – zażyłość pomiędzy nią a partnerami z rosyjskiego Gazpromu była na tyle duża, że sprawie postanowiła przyjrzeć się prokuratura. Śledztwo jest w toku.

Jest oczywiste, że jeśli terminal w Świnoujściu powstanie, to będzie on konkurencją dla Niemiec. Jest też jasne, że lokalni włodarze zrobią, co w ich mocy, by tę inwestycję blokować, a przynajmniej opóźniać.

W całym tym zamieszaniu warto jednak pamiętać, że Niemcy to nasi sąsiedzi, a przy okazji – całkiem sympatyczni ludzie. Ocenianie ich przez pryzmat jednej polityk (w dodatku takiej, którą sami postanowili prześwietlić), byłoby nie w porządku. Pozostaje mieć nadzieję, że terminal powstanie, a nasze wzajemne relacje nadal będą dobre – pomimo działan polityków.

 

Tagi: Świnoujście, terminal, Niemcy, gaz, LNG, kontrowersje
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990