TYP: a1

Fińscy śledczy: nie ma dowodów, że to Rosja

środa, 22 stycznia 2025
Hanka Ciężadło

Fińskie służby prowadzące śledztwo w związku z uszkodzeniem podmorskiego kabla elektroenergetycznego EstLink 2 nie znalazły żadnych dowodów na to, że Federacja Rosyjska jest zamieszana w ten incydent. Co więcej, śledczy nie dowiedli też, że miało tu miejsce jakiekolwiek zamierzone działanie.

Co odkryli specjaliści?

O wynikach prowadzonego dochodzenia poinformował wczoraj dziennik Helsingin Sanomat. Fińska policja jak dotąd nie znalazła żadnego dowodu na to, że ktokolwiek z załogi tankowca Eagle S miałby w zamierzony sposób uszkodzić podmorskie kable. Jeśli tak dalej pójdzie, zniszczenie estońsko-fińskiej instalacji zostanie oficjalnie uznane za wypadek, a postępowanie ulegnie zawieszeniu.

Odrębną kwestią jest rzekome zaangażowanie w incydent Federacji Rosyjskiej – to, czy rzeczywiście Rosjanie mieli coś wspólnego ze zniszczeniem EastLink2, mają ustalić fińskie służby Suojelupoliisi (Supo), odpowiadające za bezpieczeństwo wewnętrzne kraju. Z dotychczasowych ustaleń śledczych wynika, że jest wątpliwe, by za incydentem stała Rosja.

I co teraz?

Sprawa zniszczenia podmorskich kabli formalnie badana jest jako akt wandalizmu i zniszczenia mienia. Jak na razie wiele wskazuje na to, że postępowanie może zostać zawieszone, chociaż trzeba podkreslić, że jeszcze nie zapadły wiążące decyzje w tej sprawie.

Mimo odnalezienia na dnie Zatoki Fińskiej kotwicy, z pomocą której uszkodzono EastLink2, mimo inspekcji tankowca dokonanej śledczych Fińskiej Agencji Transportu i Komunikacji Traficom, która rzekomo „przyniosła znaczne postępy”, wygląda na to, że winnych brak. 

Eagle S jest na razie uziemiony z powodu uchybień, jakie na nim znaleziono – ale kiedy zostaną one naprawione, tankowiec będzie mógł wyruszyć w dalszą drogę.

Tagi: Eagle S, EastLink2, Rosja, Finlandia, śledztwo, kable, Bałtyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990