TYP: a1

Mistrzostwa Świata DN zagrożone

środa, 1 lutego 2012
Jerzy Henke
Niestety znów sprawdziły się prognozy wiatrowe i wczoraj zupełnie nie było wiatru. Wiało zaledwie do 1 m/s. Znów staliśmy w porcie wspominając stare czasy i dobre warunki do latania. Jest pewna nadzieja na silniejszy wiatr dzisiaj i jutro. Na sobotę przewidywany jest brak wiatru i w sobotę jest zakończenie regat.


Leżąca na lodzie cienka warstwa przemrożonego śniegu coraz bardziej „betonuje” się, to znaczy utwardza się i wrasta w lód. To znacznie utrudnia latanie przy słabych wiatrach. Komandor naszej światowej organizacji, Niemiec Joerg Bohm wynajął mały samolot i obleciał pobliskie akweny w celu znalezienia w miarę czystego lodu. Rezultatów jego peregrynacji jeszcze nie znamy. Przeniesienie portu w drugie miejsce byłoby stratą jednego dnia regatowego.

Mistrzostwa są zagrożone gdyż może zabraknąć czasu na rozegranie przepisowego minimum: trzech biegów w każdej grupie.

Zawodnicy są podzielni według klasyfikacji w światowym rankingu na cztery grupy A, B, C i D. Zawody rozpoczynają się od biegu eliminacyjnego grypy D. Pierwszych 12-tu zawodników przechodzi do grupy C. W tej grupie i grupie B odbywają się biegi eliminacyjne na tej samej zasadzie. Na końcu startuje grupa A i zaczynają się po kolei biegi poszczególnych grup.

Aby można było uznać Mistrzostwa Świata za rozegrane każda grupa musi ścigać się w minimum trzech biegach. Jeden bieg trwa, w zależności od prędkości wiatru i odległości między bojami, od 15 do 40 minut. Przerwy między biegami to około 10 minut. Pierwsze biegi mogą zaczynać się o 10.00 i ostatnie na 30 minut przed zachodem słońca, co tu w Szwecji oznacza teraz godzinę 15-tą. Z tych danych wynika, że prawie niemożliwe jest rozegranie Mistrzostw w czasie jednego dnia. Dlatego też boimy się, że Mistrzostwa są zagrożone!

„do zobaczenia na lodzie”

Jerzy Henke
Komandor

Polska Bojerowa Flota DN
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990